Hitta rätt flyttfirma och planera flytten



Att flytta innebär mycket arbete, och att anlita en firma kommer spara dig mycket tid och arbete. Det behöver dessutom inte bli så dyrt, speciellt om du jämför med kostnaden för att hyra flyttbil och de timmar du lägger ner på arbetet.

Här ger vi några tips på hur du hittar en bra flyttfirma och titta på andra saker du behöver planera innan det är dags att byta bostad.

Ta in offerter och jämför flyttfirmor

När du ska anlita en flyttfirma finns det ett antal saker som är viktiga att ta med redan i offertförfrågan – detta för att arbetet ska bli så bra som möjligt. Till att börja med är det viktigt att ange om uppdraget omfattar endast flytt eller även packning, emballage och kartonger.

Det kan även vara bra att i din offertförfrågan be företaget ange hur stor flyttbil i antal kubikmeter de använder sig av samt hur många personer som kommer att utföra flytten. Det påverkar hur många arbetstimmar flytten tar och kan således vara relevant information vid timpris. Ta också reda på om det går att parkera en flyttbil direkt utanför dörren eller om det finns en parkering längre bort.

Undersök också om företaget har en ansvarsförsäkring som gäller om någonting skulle gå sönder under flytten. Dessutom bör flyttfirman ha ett giltigt Yrkestrafiktillstånd. Det kan också vara ett plus om firman följer Bohag 2010, allmänna bestämmelser vid flytt av bohag. Du kan läsa mer om olika typer av behörigheter här.

Bra att ha med i din beställning:

  • Nuvarande adress och ny adress
  • Önskat start- och slutdatum
  • Bostadstyp
  • Antal kvadratmeter och rum
  • Antal trappor samt om hiss finns
  • Parkeringsmöjligheter
  • Eventuell hjälp med packning
  • Kartonger och emballage
  • Storlek på eventuella förrådsutrymmen och biytor
  • Övriga önskemål

Ju mer information du ger, desto mer rättvisande kommer prisförslagen bli. För mer information om detta, läs vår artikel om pris för flytthjälp.

Övrigt att planera innan flytten

21 %
Tycker att rätt försäkringar och intyg är det viktigaste när man anlitar en flyttfirma, enligt en undersökning av NEPA 2014.

När flytten är ett faktum och flyttfirman är bokad är det bara att luta sig tillbaka i soffan och vänta in den stora dagen. Eller? Faktum är att det finns en hel del att förbereda och fundera över innan flytten kan dra igång.

Självklart har du betydligt mer jobb framför dig om du väljer att packa hela ditt bohag själv än om du köper till även den tjänsten. Om du vill stå för packningen själv – se till att börja i god tid och köp hem ordentligt med flyttlådor och emballage. Att sortera, packa och emballera kan ta allt från några veckor till månader beroende på hur mycket det är som ska flyttas och rensas.

Bortsett från själva packandet finns det en del andra saker som är bra att förbereda innan flyttlasset går.

Checklista: 5 saker du inte får glömma inför flytten

1. Adressändra
Kom ihåg att registrera din adressändring. Fyll gärna i en ansökan om adressändring i god tid. Du kan själv fylla i när flytten kommer att ske så att din adressändring anpassas efter det. Adressändrar gör du enklast på adressandring.se. Att ändra adressen är helt gratis men de tar ut en kostnad om du vill ha posten eftersänd till din nya adress under ett års tid.

Meddela även din nya adress till exempelvis tidningar som du prenumererar på, din arbetsgivare och såklart vänner och bekanta.

2. Flytta el, telefoni och bredband
Kom ihåg att anmäla din flytt till ditt elbolag, telefonileverantör, tv, bredbandsleverantör och andra abonnemang innan flytten går. Att vara ute i god tid lönar sig. Ibland kan till exempel vissa elleverantörer kräva en flyttanmälan en månad i förväg.

Ta även reda på vilka eller vilken leverantör som erbjuder bredband i ditt nya boende. Kanske måste du byta från din nuvarande leverantör för att få ett fungerande bredband i den nya bostaden.

3. Flytta hemförsäkring
När du flyttar ska du se till att din hemförsäkring täcker din bostad så länge du äger eller hyr den, men sedan går direkt över till ditt nya hem samma dag som du får tillträdet. Se även till att hemförsäkringen täcker både dig och en eventuell partner.

Om du flyttar från hyresrätt till bostadsrätt kan det vara värt att teckna en extra bostadsrättsförsäkring. Detta gäller då för skador på ytskikt i din lägenhet som till exempel golv, handfat eller köksinredning om olyckan skulle vara framme.

4. Samboavtal
Ska ni flytta ihop? För ett ogift par som flyttar in i en gemensam bostad gäller sambolagen.

Sambolagen innebär att bostaden och gemensamma saker ska delas precis lika mellan er båda vid en eventuell separation. Alltså oberoende av vem som ägde av när ni flyttade ihop.
Om den ena personen till exempel betalat en större del av bostaden eller möbler kan det vara bra att skriva ett samboavtal så att det inte blir några oklarheter vid en eventuell separation.

5. Flyttstädning
Ska du städa själv eller ta hjälp med flyttstädningen? Att flytta innebär otroligt mycket arbete på begränsad tid. Oavsett om du bestämmer dig för att sköta städningen själv eller ta hjälp av en städfirma – se till att vara ute i god tid.

För mer tips kring städningen av din gamla bostad, läs vår artikel om flyttstädning.


Vad behöver du hjälp med?

Offerta mig