Offerta

Årskrönika 2023

2023-11-30

Offerta föddes hösten 2008. Idén var tydlig: Det skulle bli en stor, schysst och rättvis plattform för privatpersoner att snabbt och smidigt hitta tjänsteföretag, och blev fort även en tillgång för småföretag att nå kunder som behövde hjälp här och nu. I höst fyller Offerta 15 år - under de åren har 10 154 företag anslutit sig till tjänsten för att ta del av 936 398 uppdrag, siffror som gjort Offerta till Sveriges största marknadsplats. En del är sig likt sen 2008, men det mesta har förändrats. I den här årskrönikan sammanfattar vi hur det senaste året har sett ut hos oss, tillsammans med en inblick i tiden som gått sedan start - och vad vi spår att vi har framför oss.

En tillbakablick 2008-2022

Tjänstebehovet hos privatpersoner, företagare och bostadsrättsföreningar är vad som ligger till grund för att Offertas marknadsplats behövs. Ibland bottnar behoven i preferenser och trender, snarare än i faktisk nödvändighet. Men ibland är behovet av tjänster styrt av ett faktiskt måste, såsom ett läckande tak eller ny el som måste dras. De behoven märker vi av från säsong till säsong. Kyla och värme är faktorer som styr en hel del, men även ekonomiskt tuffare tider gör sitt avtryck i de uppdrag som kommer in. Sen 2008 har Offerta fått följa med på en resa som svängt åt en mängd olika håll.

Offertas första uppdragsförfrågan - 28 mars 2008

generalpage_omoss_stadning

Bland Offertas huvudkategorier och bland de uppdrag som vi fortfarande får in flest av varje månad hittar vi hemstädning - det var också det som blev Offertas första förfrågan den 28 mars 2008. Totalt under Offertas första år kom det in 4161 uppdrag, av dem handlade 1715 stycken om städning. Sen dess har antalet uppdrag som kommer in till Offerta ökat i en jämn takt varje år, och i samband med det har även antalet tjänsteföretag som anslutit sig till marknadsplatsen vuxit markant. 2011 omnämns Offerta som Sveriges snabbast växande mötesplats för köpare och säljare av tjänster.

ROT och RUT påverkar trycket på uppdrag

5 år senare, i oktober 2016 nådde antalet förmedlade offerter hos Offerta 1.000.000, en siffra som eventuellt skulle kunna höra ihop med kommande förändringar i rot- och rutavdragen. För RUT och ROT präglar absolut renoveringsvindarna. Möjligheten att kunna göra skatteavdrag för hushållsnära- och bygg- och renoveringstjänster har visat sig påverka hur mycket privatpersoner väljer att investera genom åren, och i takt med att reglerna för rot- och rutavdragen svängt har även renoveringarna gjort det.

generalpage_omoss_kronika

2015 var ett år när många satsade. I ett pressmeddelande omnämns det som “renoveringarnas år” – det var sista chansen att utnyttja 50% rot-avdrag, innan det sänktes till 30% den 1 januari 2016, och resulterade i att utbetalningar av både rut- och rot-avdrag slog nya svindlande rekord. I Offertas sammanställning av uppdragen 2015 ökade badrumsrenoveringar med 31% jämfört med året innan och blev den mest efterfrågade rot- och rut-tjänsten, följt av den tidigare vinnaren Flyttstädning.

2019 blev ett nytt rekordår när det totala utnyttjandet av både RUT och ROT-belopp passerade 2 miljarder kronor bara i Stockholms län. Fler svenskar än någonsin använde sig av avdraget och uppdragen för rut-tjänster hos Offerta, såsom städ- eller flytthjälp, visade en ökning med 147% på bara fem år.

Pandemin får renoveringsbehovet att peaka

I början av 2020 kom pandemin och förändrade hela världens rytm, hos Offertas anslutna företag märktes en markant skillnad. Inställda resor och evenemang i samband med allt mer tid spenderad på hemmaplan resulterade i en plötslig renoveringstrend och ett år senare, i maj 2021, hade antalet uppdrag som kom in till Offerta ökat med 20%.

Olja med pensel står på golvet med katt i bakgrunden

Att det var till de digitala telefonkatalogerna som privatpersonerna vände sig inför hemmaprojekt gjorde sig tydligt när Offertas anslutna företagare blev allt mer uppbokade och med facit i hand blev 2021 ett rekordår på renoveringsmarknaden. Företag som anslöt sig till Offerta under den här perioden bokade på rekordtid sina kalenderar fulla med uppdrag till värden av hundratusentals kronor.

Fortnox förvärvar Offerta

Under samma period förvärvades Offerta av Fortnox. Sammanslagningen ger Fortnox-kunder tillgång till en välutvecklad marknadsplats, på samma gång som beställare i hela Sverige får ett ökat utbud av leverantörer när Fortnox kunder kan utföra tjänster som efterfrågas via Offerta.

Lågkonjunkturen gör sitt avtryck på hållbara investeringar

Det rådde ingen tvekan att pandemin påverkade våra renoveringsvanor, men likaså påverkar lågkonjunkturen hur mycket vi väljer att investera i våra hem - och på vilket sätt vi gör det. En orolig bostadsmarknad, högre elpriser och ett förändrat konjunkturläge märks av i form av en ökning bland energibesparande investeringar, på bekostnad av badrums- och köksrenoveringar som görs i mindre utsträckning så länge de inte är absolut nödvändiga.

article-omoss-kronika-kamin

För under 2022 ökade mycket riktigt många kategorier som rör energibesparing: isolering, fönster och att hålla värmen inomhus. Under det första kvartalet hade intresset för att installera solceller nått nya rekordnivåer, uppdragen ökade med 172% jämfört med året innan. I september samma år kom nya stigande siffror som gav en tydlig indikation på att svenskarnas prioriteringar ändrats i och med elpriserna. Intresset för kamin och skorsten ökade med över 350%, Bergvärme +282%, Isolering +93%, Solceller +11300% och Luftvärmepump +183%

I jämförelse med renoveringsåret 2021 var marknadsplatsen i slutet på 2022 i mer balans igen och vi spådde att en mjukare hantverkarbransch som anpassar sig mer efter beställarens behov fanns att vänta. Beställarens marknad var på intåg.

Tittar vi på 2023 och blickar tillbaka mot Offertas första år har antalet uppdragsförfrågningar som kommer in ökat med 1750% sedan starten 2008.

Vad hände 2022-2023?

Närmare 100 000 personer använder Offerta varje år för att snabbt hitta rätt hjälp till sina kommande projekt. Tjänstemarknaden är präglad av omvärlden i allra högsta grad och det märks tydligt när det svänger. Men oavsett om vi befinner oss i en pandemi, en blomstrande högkonjunktur eller en ekonomisk kris vill vi att Offerta ska vara en trygg marknadsplats för både beställare och företag - under 2023 har det inneburit ett stort fokus på produktutveckling. Resultatet visar en uppfräschad site, ett flexibelt abonnemangserbjudande och ett integrerat offertverktyg.

Ny site!

Arbetet med att göra Offerta.se mer användarvänligt utifrån besökarens beteende och behov har varit ett stort fokusområde under 2023. Under det senaste åren har vi sett en markant ökning av besök från mindre enheter, så att mobilanpassa Offerta.se och göra den upplevelsen av siten mer träffsäker har varit av högsta prioritet. Målet var en site anpassad både för både beställare som vill ha hjälp med tjänster och för de företagare som vill ansluta sig till Offerta. Någon som varit med i arbetet är Karolina Thalbäck.

Vårt huvudsakliga mål har varit att visa besökaren att man enkelt och tryggt kan få den hjälp man behöver hos oss

"Grunden i arbetet har handlat om navigering - det ska vara lätt att hitta information oavsett om man besöker Offerta som företagare eller beställare av tjänster. Vi tror att vi kan vara en pålitlig källa här eftersom vi har så många företag som är anslutna till oss, så vårt huvudsakliga mål har varit att visa besökaren att man enkelt och tryggt kan få den hjälp man behöver hos oss", säger Karolina Thalbäck, Digital Marketing Manager.

illustration-list-check

En meny med tydligare navigering som bland annat gör det lätt att hitta till guider och till frågor och svar - samt till tjänstekategorierna inom bygg och renovering, flytt och städning.

illustration-list-check

Ett utökat utbud av inspirerande innehåll som kan vara viktigt för användare att hitta och läsa. Däribland: Pris för olika tjänster, vad som är viktigt att tänka på inför stora projekt eller hur man som företag maximerar sin potential hos Offerta.

illustration-list-check

En tydligare uppdelning av information riktade till företag och beställare.

illustration-list-check

Ett mer användarvänligt gränssnitt som förbättrar sidornas uppbyggnad och hjälper besökaren att hitta och ta till sig den information som söks.

illustration-list-check

En gemensam drift med fortnox.se vilket leder till skalbarhet och möjliggör nya tekniska lösningar.

En ny visuell identitet

En betydelsefull förändring som tydligt markerar den nya plattformen gentemot den äldre är vår nyligen implementerade visuella identitet. Den lanserades i maj 2023 och präglar varje detalj, från färgsättning och former till typsnitt, foton och illustrationer.

Vi strävade efter att fånga essensen av det ömsesidiga engagemanget mellan tjänsteleverantörer och kunder, där förtroende och kvalitet står i centrum.

"Vår nya visuella identitet har utformats både för att återspegla vår position som Sveriges marknadsledande marknadsplats för tjänster men också för att förstärka hjärtat och kärnan i vår verksamhet - mötet mellan företag och kunder, över hela landet. Den nya identiteten strålar av värme, hemtrevnad och autenticitet. Vi strävade efter att fånga essensen av det ömsesidiga engagemanget mellan tjänsteleverantörer och kunder, där förtroende och kvalitet står i centrum. Vi är stolta över att inte bara underlätta för beställare att hitta pålitliga företag, utan också stödja småföretagare på deras väg mot framgång", säger Josefin Jerndahl, Marketing & Social Media Manager

Kundresan digitaliseras och flexibla abonnemang lanseras

I arbetet med att möta företagens behov i så hög utsträckning som möjligt har ett nytt, flexibelt abonnemangserbjudande lanserats. Tidigare har alla Offerta-avtal genomförts manuellt, men med det nya “pay as you go” abonnemanget kan företagen själva både signa upp och köpa uppdrag digitalt per styck hos Offerta när det passar.

Offertverktyget Cling integreras i Offerta

Cling logotyp mot ljusgrön bakgrund

För att förbättra företagsresan ytterligare för både Fortnox- och Offerta-anslutna företag har nya verktyg adderats och implementerats under året. Under Q3 2023 integrerades Cling i Offerta som ett nytt offertverktyg för att hjälpa företagen att ta sitt erbjudande till nästa nivå. För att säkra uppdrag som Offerta-anslutet företag krävs det att man kan skapa professionella offerter som imponerar på kunderna, och där är Cling till stor hjälp. Verktyget gör det bland annat möjligt att individualisera offerter, men det tillåter också företagen att följa offerten i realtid och se om den potentiella kunden har öppnat och läst, om de har några synpunkter eller om de godkänt och signerat.

Cling möjliggör en sömlös process för att skapa, skicka och spåra offerter och avtal direkt från Offertas plattform

"Cling möjliggör en sömlös process för att skapa, skicka och spåra offerter och avtal direkt från Offertas plattform. En särskilt framträdande funktion är möjligheten att signera dokument med hjälp av BankID, vilket skapar trygghet både mellan leverantör och kund", säger Malin Anderstedt, Product Area Manager hos Offerta.

AI-drivna offerter

Den senaste lanseringen, som också görs med ett gigantiskt steg in i framtiden, är Offertas AI-drivna offerter som hjälper våra anslutna företag att ta fram ett offertförslag på bara några sekunder. Offerten baseras på det uppdrag som kommit in och automatiskt hämtas färger, tema, företagsbeskrivning och omdömen - ett fantastiskt sätt för Offerta-anslutna företag att kvalitetssäkra och effektivisera sitt offertskapande ytterligare med bara några klick.

Framtidsvisioner

Sen Offertas första uppdragsförfrågan kom in i mars 2008 har det alltså, minst sagt, hänt en hel del. Vad ytterligare 15 år kommer att generera återstår att se, men tillsammans med några av våra Offerta-anslutna företag har vi gjort en liten spaning. Att det är hållbarhet och energibesparing som kommer att bana vägen framåt för tjänstebranschen är alla överens om, med draghjälp från teknikens vingslag.

En kraftig utveckling mot självförsörjning av el

2022 som sagt ett år av energibesparande investeringar. Vi befinner oss fortfarande i ett ekonomiskt utmanande läge och att kostnadseffektivisera våra hem i den mån vi kan är ännu aktuellt - och troligtvis kommer det fortsätta vara det.

Mikael Hallonqvist arbetar i energisektorn, på el- och teknikföretaget Teknikpartner som levererar både solceller och batterilagring. De har tydligt märkt av det ökade intresset hos privatpersoner i takt med att levnadskostnaderna ökat, men ett skifte i de lösningarna som erbjuds från elleverantörerna märks också. Att vi har en kraftig utveckling mot självförsörjande el framför oss är han övertygad om.

generalpage_omoss_solceller

"Den senaste tiden så har det dykt upp batterilösningar där el-leverantörer kan erbjuda stödtjänster för att du som kund ska få ersättning, t.ex. för att låna ut ditt batteri när elbolagen behöver kapa effekttoppar och se till att frekvensen i elnätet bibehålls. Jag tror att vi kommer se en ännu kraftigare utveckling mot självförsörjning av el, även produkter som drar nytta av solceller/batterier när elpriset är som lägst på dygnet. Framtidens produkter kommer att bli mer integrerade mot den gröna energianvändningen och dra nytta av smarta funktioner," säger Mikael.

Framtidens produkter kommer att bli mer integrerade mot den gröna energianvändningen och dra nytta av smarta funktioner.

Tony Hanna driver företaget Aerius Ventilation. De arbetar med att konvertera och energieffektivisera äldre fastigheter med självdragsventilation till mekaniska ventilationssystem eller värmeåtervinning. Han har också sett en betydande ökning av intresset för energieffektivisering bland kunderna.

"Fler och fler vill investera i lösningar som inte bara förbättrar inomhusklimatet utan också hjälper dem att spara energi på lång sikt. Detta inkluderar att uppgradera sina ventilationssystem för att öka effektiviteten och minska energiförbrukningen."

En ökad efterfrågan av hållbara renoveringsmetoder och arbetsprocesser

Parallellt med energibesparing- och effektivisering har en ökad hållbarhetsaspekt satt sitt avtryck på nutidens renoveringar. Att planeten är ett stort och viktigt område märks av i de investeringar som görs. Gärna vill vi hitta alternativ som minimerar miljöpåverkan och istället främjar långsiktigt hållbara renoveringsmetoder – en miljömedvetenhet som företagarna tror kommer vara en viktig drivkraft för förändring i framtiden, både i projekten som genomförs och i företagarnas egna arbetsprocesser.

renovering

"Vi har redan märkt en ökad efterfrågan på miljövänliga material och återbruk i våra projekt. För att möta behovet har vi satsat på digitalisering av våra arbetsprocesser. Genom att effektivisera vårt arbetsflöde och använda digital teknik kan vi minska onödigt materialspill och använda våra resurser på ett mer hållbart sätt. Det här är något som inte bara varit kostnadseffektivt utan också hjälpt oss att minska vår miljöpåverkan", säger Tony

Donne Shomaksidov driver byggföretaget Renovera Badrum. Att det kommer bli allt vanligare att prioritera hållbara val vid renovering är han övertygad om, redan idag har han uppmärksammat fördelar som gynnar både honom och kunderna.

Vi tror definitivt att den hållbara utvecklingen av renoveringsprojekt är här för att stanna

"I våra entreprenader har vi märkt av att allt fler väljer att sälja vidare inredning som blir över vid rivning, istället för att slänga bort det. Det leder i sin tur till att återbruket av material ökar – samtidigt som kunderna får lite bidrag till sin egen renovering. För oss har det tydligt minskat mängden material som vi behöver bortforsla för sophantering, vi kan bara se fördelar med detta och det glädjer oss att det blir mer och mer vanligt. Vi tror definitivt att den hållbara utvecklingen av renoveringsprojekt är här för att stanna.", säger Donne

Tekniken sätter sin prägel på tjänstebranschen

Samtidigt sker en snabb teknikutveckling. Användningen av digitala mötesplattformar har gjort det möjligt för Aerius Ventilation att effektivt både utveckla och presentera ventilationslösningar och Tony Hanna berättar att det är en övergång som redan har visat sig vara gynnsam, bland annat i form av tydliga fördelar som minskat fordonsutsläpp och en sänkt dieselförbrukning.

"Vi ser detta som en viktig del av vår framtid och fortsätter att utforska nya sätt att integrera miljövänliga metoder i våra projekt", säger Tony

uppdrag

Idag har flera av Offertas anslutna företag tagit steget över till en digital projektplanering som både effektiviserar och förenklar arbetets gång och troligtvis är det bara en tidsfråga innan AI har fått sin självklara plats även i tjänstebranschen, på vilket sätt återstår att se.

AI banar väg för en spännande framtid

För Offerta och Marknadsplatsen har de första två åren som passerat under Fortnoxparaplyet banat väg för en väldigt spännande framtid - både produktmässigt och sett till Offertas tjänsteutbud. Idag ligger fokus på att växla upp antalet B2B-uppdrag och möjligheten att i högre utsträckning kunna hjälpa företag att upphandla tjänster via Offerta.

"Det finns något väldigt spännande i att både konsumenten och kunden behöver oss väldigt väl. Jag tror att vi på sikt även kommer kunna se fler produkter hos Offerta tack vare samarbetet med Fortnox. Idag har de en halv miljon kunder över hela landet inom så gott som alla branscher. Vi på Offerta är ju duktiga på att hitta affärer till våra kunder och att hitta hantverkare och andra proffs till våra konsumenter, och där tänker jag att det i samarbetet med Fortnox finns flertalet nya infallsvinklar som ligger nära som kommer kunna göra oss ännu mer dynamiska i vår produkt, och bidra till mer likviditet för både företag och beställare", säger Anna Bergius - VD, Offerta

Jag tror att vi på sikt även kommer kunna se fler produkter hos Offerta tack vare samarbetet med Fortnox.

2023 närmar sig sitt slut och med ett nytt år på intåg finns redan en hel del att se fram emot. Förutom att flytta ihop med Fortnox på ett nytt kontor är det bara dagar kvar tills vi släpper en ny AI-funktion som underlättar arbetet för våra anslutna företagare.

Men framförallt, med över 48 000 positiva recensioner och en toppbetygssiffra på 94%, strävar vi efter att förbli det främsta valet för kunder som söker hantverkare. Som Sveriges största marknadsplats med flest uppdrag, kommer vi fortsätta vara det optimala verktyget för tjänsteföretag att effektivt skapa och hitta uppdrag genom vårt smidiga offertsystem.

– Precis så som Offerta var tänkt att fungera från allra första början.

Och vem vet, kanske är 2024 året när vi når en miljon insamlade uppdrag.

Följ med på Offeras framgångsresa

Anslut ditt företag