Tips & guider

Viktigt för att vinna kunder - 7 tips

2024-12-06

Närbild på certifieradstämpel på fyra träklossar

För att ett tjänsteföretag ska gå runt så måste det dra in pengar och för att dra in pengar så behövs kunder. Kunden är A och O för verksamheten och den som ger företaget inkomsterna. För att ditt företag ska bli framgångsrikt bör du därför lägga fokus på att vinna kunden, inte enbart den enskilda affären. Att vinna kunden och kundlojalitet gör dels att kunderna vill komma tillbaka och använda dina tjänster i framtiden, och dels att de med större sannolikhet kommer att rekommendera ditt företag till andra. Det är värt mycket.

Här kommer 7 viktiga saker att ha i åtanke som kan hjälpa dig att vinna kunder:

Omdömen

Följ upp och be om omdömen. Dina kundomdömen är en av de absolut mest värdefulla tillgångarna som ditt företag har online och hjälper dig att vinna kunder. Potentiella kunder litar på vad tidigare användare sagt om företagen. Se detta som din guldchans! Ju fler omdömen du har, desto lättare kommer det bli för dig att vinna nya kunder.

Välskrivna offerter

Offertas tjänst bygger på att kunderna ska få offerter, därför är det av högsta vikt att ni kan leverera just detta. Ni kan be er Success Manager hjälpa er att ta fram en snygg och ordentligt utformad offertmall som ni kan använda er av. Ha alltid en offert bifogad när ni kontaktar kunden. Gör ni detta kan vi lova att ni kommer lägga er långt före era konkurrenter. Detta bidrar till att kunden får det rätta och seriösa intrycket av er som företag.

Bilder på tidigare projekt

En bild säger mer än tusen ord och idag orkar ingen läsa så mycket. Därför ska ni visa bilder på tidigare utförda projekt så att kunderna kan inspireras av er och snabbt se vad ni som företag går för!

Kvalitetsstämplar

En uppvisning av kvalitetsstämplar tyder på att ditt företag tar regler och kvalitet på allvar. Se till att leva upp till de kvalitetskrav som är centrala för din bransch. Som anslutet tjänsteföretag hos Offerta kan ni visa att ni gör det genom att välja dem i vår katalog. (Vi kontrollerar självklart att företagen verkligen innehar dessa innan de syns på respektive profilsida.)

Var tillgänglig

Var snabb på att besvara dina kunder och ge dem den information de behöver. Kontakta dem när du sagt att du ska det och skicka en offert då de ber om det. Var öppen och rak med kunden, har du ingen information att ge så är det bättre att säga det än att vara tyst. En kund som ska spendera pengar på dina tjänster måste känna sig trygg och känna att det är värt att betala för din tjänst.

Lyssna på kunden

Ställ frågor och se till att du vet vad kunden vill ha. Anta inte. Detta kan minska risken för missförstånd och en potentiell kund kommer uppskatta att du visar intresse.

Var öppen

Berätta för kunderna vilken service de får för priset de betalar. Enligt Tjänstebarometern 2017* är priset dock inte det viktigaste när en kund ska välja ett företag, men det spelar roll och om du kan argumentera för att dina tjänster är värt priset du tar så har du större chans att vinna kunder.

Tänk även på att även om du har en jättebra tjänst att erbjuda så är kundens förtroende något du verkligen måste vinna. Detta förtroende byggs upp under hela resans gång, från första kontakten till slutet på affären. Om dina kunder får en bra upplevelse, från början till slut, så skapas ett förtroende och det är mer troligt att kunderna kommer att komma tillbaka och även prata positivt om ditt företag.



De som lyckas bäst på Offerta är de seriösa och bästa företagen. Låt därför detta bli din målsättning. Om du vill veta mer om hur du kan maximera dina chanser att vinna kunder kontaktar du din Success Manager. Ni analyserar tillsammans vad du kan förbättra!

Är du inte ansluten till oss, men nyfiken på att veta mer om vår tjänst och hur vi arbetar tillsammans med våra företag, är du varmt välkommen att skicka in en intresseanmälan så kommer en av våra rådgivare höra av sig till dig inom kort.

Tjänstebarometern 2017 genomfördes i januari 2017 av SIFO på uppdrag av marknadsplatsen Offerta och innefattar svar från 1000 respondenter från 18 år och uppåt med ett representativt urval från hela Sverige. Undersökningen har tagits fram i syfte att ta reda på svenskars attityder och beteenden kring tjänsteköp.

Därför ska du välja Offerta
Få fler kunder
Ta del av uppdrag i din bransch och region via vår app. Välj själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.
Kvalitetssäkrat
Vi kontrollerar alla förfrågningar och alla företag som vill ansluta sig till oss. Tryggt för både dig och dina kunder!
Service i världsklass
För att säkra att du får ut maximalt av vår tjänst får du en egen personlig coach som guidar och hjälper dig.