Guide
SEO för småföretag: budgetsmart upplägg som fungerar
2025-08-13

SEO för småföretag? Fokusera på det som ger affärsvärde: sökord nära köpet, Google Business Profile, teknisk hygien, snabba sidor, lokala omdömen och 2–4 artiklar/mån. Mät leads – inte bara ranking. Behöver prisvärd SEO? Få verifierade offerter via Offerta.
Enligt vår erfarenhet finns det massor du kan göra med små medel. När du prioriterar få, viktiga åtgärder och gör dem konsekvent. Börja med en snabb audit (indexering, Core Web Vitals, internlänkar), täta alla tekniska läckor och försök få till en metod för att spåra er hemsida med Google Search Console och kanske Google Analytics. Därefter skapar du landningssidor för “tjänst + ort”, publicerar FAQ/How-to som besvarar kundfrågor och bygger omdömen via Google och branschportaler. Undvik “billig SEO” från företag som lovar garanterade placeringar eller använder riskabla länknätverk—prisvärd SEO är SEO som är transparent och mätbar.
Ett viktigt tips: Spela alltid på era styrkor och arbeta er utåt! Om ni är snickare i Stockholmsområdet som är experter på timmerhus så ska ni försöka synas på de sökorden. Att synas på “snickare Stockholm” kommer vara nästintill omöjligt i början. “Laga timmerhus Stockholm” är mer specifikt och mindre konkurrensutsatt. Även om det inte drar lika mycket trafik är den mer relevant för er och ni har bättre förutsättningar att synas på förstasidan!
Google har många seo-verktyg som är helt gratis. De kan vara lite bökiga att sätta upp om man inte är tekniskt lagd, men er webbyrå kan hjälpa er på nolltid! Många verktyg såsom Squarespace gör det dessutom väldigt enkelt.
SEO-upplägg för småföretagare
Vecka 1–2: Audit, fixa indexering/hastighet, sätt upp mål & events i GA4, koppla Google Search console & Google my business-profil.
Vecka 3–6: 2–4 sidor: “tjänst + ort”, uppdatera titlar/metabeskrivningar, lägg till schema (LocalBusiness/FAQ).
Vecka 7–10: Samla omdömen, Visa upp kundcase, förbättra internlänkar och CTA.
Vecka 11–12: Utvärdera KPI: organisk trafik till tjänstsidor, klick från Google business profile, leads/telefoner – justera planen.
Kan man arbeta med SEO på en budget?
Räkna med några tusenlappar/mån för ett litet paket (grundläggande teknisk hygien + löpande innehåll), mer om du vill inkludera produktion av flera sidor, digital PR och CRO. Be alltid om tydligt scope och ägande av data/konton. Ofta krävs det att man kommer över en tröskel för att se resultat. Här har vi skrivit lite mer ingående om vad seo kostar.
Nästa steg – så kommer du igång
Vill du slippa gissa kan du beskriva ditt behov på Offerta och få flera matchade offerter från verifierade SEO-specialister. Driver du byrå eller konsultverksamhet kan du ansluta till Offerta för att hitta fler uppdrag och växa hållbart.
Få kontakt med upp till 6 företag nära dig. Gratis och utan att binda dig!
Se om andra kunder gett ris eller ros. Av 63000+ omdömen har 94% satt toppbetyg.
Se om företagen har rätt kompetens - behörigheter & referenser, allt på ett ställe!
Få kontakt med upp till 6 företag nära dig. Gratis och utan att binda dig!
Se om andra kunder gett ris eller ros. Av 63000+ omdömen har 94% satt toppbetyg.
Se om företagen har rätt kompetens - behörigheter & referenser, allt på ett ställe!