9 tips när du beställer hjälp med att bygga en hemsida


Det har blivit allt viktigare för små och mellanstora företag eller föreningar att ha en egen hemsida. Ofta är det stora hindret att kunskapen om hur man går tillväga saknas men som tur är finns det många kompetenta företag som kan göra jobbet åt dig.

När man beställer den här typen av tjänst finns det en del saker som är bra att veta för att beställningen ska bli så bra som möjligt och att du i slutändan får ut det du vill ha ur projektet. Här har vi listat några tips som kan hjälpa dig på vägen.

1. Välj domän med omsorg

Domän är namnet på själva adressen till hemsidan och det är en stor fördel att ha ett bra namn som är enkelt att komma ihåg. Ett exempel är vår domän, offerta.se, som bara innehåller vårt företagsnamn.

Det kan vara lite knepigt att hitta en bra adress eftersom de flesta bra redan är upptagna. Om du tänker dig en domän som slutar på .se kan du alltid kolla om den är ledig på IIS. Självklart kan alltid företaget som du anlitar hjälpa med detta och komma med förslag.

2. Det är en bra idé att ha ett webbhotell

En hemsida behöver en plats att sparas på. Det absolut enklaste är att hyra in sig på ett webbhotell. Då slipper du att ha igång en egen dator och hela driften med den. Det finns många olika alternativ på webbhotell och avgifterna brukar inte vara så höga.

3. Bestäm vilken information och funktionalitet du behöver

Börja alltid med att tänka igenom vad som ska finnas på hemsidan. Vad ska finnas på startsidan och vilka undersidor vill du ha med? Det är till stor hjälp om du kan ta fram några enkla handritade skisser på alla sidor du tänker dig som visar vilken typ av texter och bilder du behöver.

Skicka med skisserna i din offertförfrågan så blir det mycket enklare för företagen att räkna på arbetet och se hur många timmar de behöver lägga för att genomföra projektet. Det är vanligt att de företag som arbetar med detta använder sig av engelska uttryck och om de frågar efter ”wire frames” eller ”mock ups” är det i princip samma sak som dina skisser.

4. Hemsidan bör vara anpassad för mobiler

Idag är det lika troligt att besökarna på hemsidan använder sin mobil som att de använder en dator, så det är viktigt att hemsidan fungerar både på mobilen och i datorn. Det finns olika tillvägagångssätt för att mobilanpassa en webbsida. En vanlig metod är att bygga en responsiv design, vilket innebär att innehållet på hemsidan anpassar sig efter skärmens storlek.

5. Löpande avstämningar under projektets gång

En vanlig fälla är att företagen bygger klart hela hemsidan och skickar slutarbetet tillsammans med fakturan. Det är alltid en bra idé att först ha en avstämning innan arbetet påbörjas och sedan ett par avstämningar för att titta på själva designen av hemsidan och hur processen ser ut för att lägga till nytt eller ändra befintligt innehåll.

Målet är att du redan innan arbetet är klart vet på ett ungefär hur slutprodukten kommer att se ut. Med det minskar risken att du ska bli besviken på arbetet.

6. Tillgänglighet till hemsidan efter att den är färdig

Det är vanligt att innehållet på hemsidan hanteras av ett verktyg som brukar gå under namnet CMS som är en engelsk förkortning av ”Content Management System” eller innehållshanteringssystem. Ett mycket vanligt verktyg för bloggar som många känner till är WordPress.

När du pratar med företaget som ska bygga hemsidan är det viktigt att du också får tillgång till hemsidan så att du inte behöver ringa din leverantör när du vill uppdatera informationen om till exempel din kontaktinformation.

7. Vems ansvar är framtida tekniska problem?

Ibland uppstår det tekniska problem efter det att hemsidan är klar. Det behöver inte alls bero på att leverantören har gjort fel. Prata gärna ihop dig med leverantörer om detta. Lite beroende på hur viktig hemsidan är för dig finns det ett antal olika alternativ.

8. Nya idéer under arbetets gång

Det är inte ovanligt att man kommer på nya saker när hemsidan växer fram. Nya idéer brukar innebära mer arbete för leverantören så det är viktigt att ha en bra dialog. Om det är mindre ändringar går det ibland att lösa direkt men för större förändringar är det rimligt att företaget även får betalt för det.

Enklast är att be om en tilläggsoffert för arbetet utanför ordinarie avtal eller offert.

9. Att ta med i beskrivning när du ber om offert

När du har tänkt igenom dina behov och skissat på sidorna är det dags att kontakta företag som kan göra jobbet åt dig. Oavsett om du har egna kontakter eller använder vår tjänst för att få offerter är det bra att ta med följande:

  • En beskrivning av syftet och vem hemsidan riktar sig till
  • Skisser på hemsidans sidor och innehåll
  • Att sidan ska fungera för både mobiler och datorer
  • Lägg till att du vill ha avstämningar under projektets gång
  • Be om att få tillgång till webbhotellet
  • Om du vill ha tillgång att göra egna ändringar på hemsidans innehåll efter att arbetet är klart.
  • Vem vill du ska vara ansvarig för att lösa eventuella tekniska problem med hemsidan?

Sammantaget kan man säga att ju klarare bild du har av hur du vill se resultat desto enklare kommer jobbet att vara för den du anlitar för webbprojektet. Så sätt dig ner och tänk igenom hur din hemsida ska se ut och vilka funktioner du behöver.


Vad behöver du hjälp med?

Offerta mig