Säljverktyget - organisera ditt arbete på bästa sätt


Som anslutet företag hos Offerta får du tillgång till vårt smarta Säljverktyg som hjälper dig att organisera ditt arbete. Här får du en bra översikt över alla tillgängliga uppdrag, och därmed potentiella kunder, och kan sköta allt från att besvara en förfrågan och kontakta kunden till att skicka en offert och vinna uppdraget.

När du loggar in i Säljverktyget kommer du se att det är uppdelat i viktiga tre delar som hjälper dig att organisera ditt arbete: Marknadsplatsen, Säljpipen, och Vunna Uppdrag.

01-1

I Marknadsplatsen kan du se samtliga uppdrag som finns eller bara de som du valt att bevaka.

När du har besvarat ett uppdrag hamnar de i din Säljpipe, där du får en tydligare bild över alla dina aktiva förfrågningar. Du kan se hur många besvarade förfrågningar du har totalt i din pipe, värdet på dem, vilken säljfas de befinner sig i och vem som är ansvarig kontakt. Säljpipen ger dig ett enkelt sätt att organisera ditt arbete och kommunicera med dina kunder.

Läs mer om Säljpipen här: Nu blir det enklare att organisera dina uppdrag i Säljverktyget.

Varje aktiva lead i Säljpipen är vidare uppdelad i fyra olika delar:

Förfrågan

I denna del kan du se alla detaljer som konsumenten skickat in med sin förfrågan.

Säljsteg

Med funktionen Säljsteg får du en praktiskt to-do lista som påminner dig om vad du måste göra härnäst för att vinna ett uppdrag. Säljsteg är dock inte en helt vanlig to do-lista. Den är framtagen och baserad på vad vi sett att andra framgångsrika företag gör för att vinna kunder och uppdrag hos Offerta. Steg för steg tar vi dig alltså igenom de viktigaste aktiviteterna och påminner dig om vad du bör göra härnäst, så att du hela tiden optimerar dina chanser att vinna ett uppdrag:

  1. Ta kontakt & presentera
  2. Boka möte & förbered offert
  3. Offerera & följ upp
  4. Vinn uppdraget

Läs mer om Säljsteg här: Nu blir det enklare att organisera dina uppdrag i Säljverktyget.

Meddelanden

Funktionen Meddelanden låter dig sköta kontakten med kunderna direkt i Säljverktyget. Du kan chatta i realtid med dina kunder och därmed besvara deras frågor snabbt vilket ökar chansen att du vinner uppdraget. Snabbare svar leder till nöjdare kunder med större benägenhet att ta ett köpbeslut. Denna funktion gör även att varken du eller din kund missar viktig information.

Läs mer om Meddelanden här: Nu finns Meddelanden live i Säljverktyget!

Offerter

Med funktionen Offerter kan du skicka och följa upp offerter direkt via Säljverktyget. I denna vy kan du enkelt se när kunden öppnat sin offert och kan därför återkoppla i rätt tidpunkt. Baserat på undersökningar vi gjort vet vi även att majoriteten av kunderna vill få offerterna levererade i sitt inlogg, då det gör det enklare för dem att hålla reda på och jämföra de offerter de fått. Självklart kan man även maila offerten till kunden, gör gärna både och! Använder du funktionen Offerter och skickar din offert direkt till kundens inlogg ökar du iallafall dina chanser att vinna uppdraget.

Läs mer om Offerter här: Produktnyhet! Skicka & följ upp offerter i Säljverktyget

När kommit så långt att du vunnit uppdraget hamnar det under Vunna uppdrag. Där uppdateras projektstegen med nya steg och ny information, allt för att du ska kunna ha så bra koll på dina uppdrag som möjligt:

  1. Avtala & stäng affär
  2. Signera avtal
  3. Förbered & genomför
  4. Betalning

Denna video visar hur du använder Säljverktyget:


Med Säljverktyget har Offerta gjort det lätt för dig att organisera ditt arbete. Logga in för att testa alla dessa smarta och smidiga funktioner!

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen