Kommunicera med kunderna gällande coronaviruset


Som småföretagare med mindre marginaler kan den närmaste tiden kännas tuff, hur kommunicerar man med kunder under en nationell kris? Vad bör man göra och hur ska man som företag förhålla sig till det hela?

Kör inte på med ”business as usual” om ni annars har en digital närvaro där ni pratar med era kunder, visa medmänsklighet oavsett hur påverkade ert företag är av det rådande läget. Berätta om ni har öppet och om man kan nyttja era tjänster som vanligt eller inte.

Ge relevant information - Vad gör ni som företag i såna här lägen? Hur bidrar ni till att minska smitta? Var transparenta och uppdatera era kunder kontinuerligt, det skapar trygghet.

Håll kommunikationen digital - Ha digitala möten i så stor utsträckning som möjligt. Använd chatt, telefon och meddelanden. De digitala möjligheterna är oändliga, nu är det läge att använda dem!

Digitala platsbesök och kundmöten - Gör ni platsbesök? Håll dessa digitalt, via tex Skype, facetime eller Google meets, detta är givet extra viktigt om någon av parterna uppvisar förkylningssymptom.

Var extra tydlig - Informera om vad som gäller, och vad ni behöver för att ni ska kunna skicka offerter och utföra ert arbete. Kommunicera gärna extra angående avbokningsregler, oförutsedda händelser eller ändringar med kort varsel. Att vara flexibel och tydlig uppskattas i osäkra tider.

Som anslutet företag hos Offerta får ni stöd och hjälp av våra Success Managers. Ni får också tillgång till vårt säljverktyg där ni enkelt och smidigt att kan se var ni befinner er i säljprocessen med varje kund, chatta direkt i verktyget och bygga proffsiga offerter i vår offerteditor. Om ditt tjänsteföretag inte är anslutet till Offerta idag men ni känner er nyfikna på att prova vår tjänst är ni varmt välkomna att skicka in en intresseanmälan, så hör vi av oss inom kort.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen