5 vanliga misstag nystartade företagare gör


Att starta ett nytt företag i Sverige kan vara svårt. Många företag startas varje år, men tillväxtanalys hävdar att 35% av alla nystartade företag också går i konkurs inom 3 år. Hur kommer det sig?

Lär dig undvika de bekymmer som drabbar många företagare. Vi listar här fem av de vanligaste misstagen som ligger till grund för ett företags konkurs:

1. Den digitala närvaron existerar inte överhuvudtaget

91% av alla kunder använder Internet för att hitta lokala företag, produkter och tjänster. 77% läser omdömen online innan de väljer ett företag eller en produkt.

Digital närvaro, hemsida och omdömen online är ett måste idag. Om det är enkelt för dina kunder att hitta information om ditt företag ökar förtroendet samtidigt som du får en chans att presentera ditt företag och ditt erbjudande på bästa sätt. Finns ditt företag inte online än så är det hög tid att börja investera i det.

2. Tillväxthastigheten går alldeles för långsamt

Att snabbt få in lönsamma uppdrag och kunder är viktigt. Att hitta en optimal marknadsföringskanal med bra ROI är däremot extremt svårt och vissa småföretag fastnar i dyr marknadsföring eller rabatterar sina tjänster allt för hårt via till exempel rabattsajter, vilket sällan ger återvändande kunder eller ringar på vattnet. Fokusera på kvalitativa leads så kommer ditt företag att växa både stabilt och snabbt.

3. Kundupplevelsen är inte tillräckligt bra

Okej, så du får in kunder - men är kundupplevelsen och servicen tillräcklig och känns ditt företag förtroendegivande nog? Anledningar till att en kund känner missnöje kan vara långa svarstider, att bemötandet inte är tillräckligt bra och att arbetet inte är tillräckligt bra utfört. Små saker som till exempel oproffsiga och oanvändarvänliga offerter kan också sänka kundnöjdheten avsevärt. För att vinna dina kunders förtroende krävs det att du ger ett bra intryck - direkt.

61% väljer ett annat företag i framtiden om upplevelsen är dålig!

4. Företagsprocesserna är ineffektiva och opraktiska

Du lägger in uppdrag i ett system, skapar fakturor i ett annat och kommunicerar med dina kunder i ett tredje. Känner du igen dig? Krångligt och tidskrävande för både för dig och dina kollegor och uppgifter som borde gå fort tar istället lång tid.Att investera i dyra CRM-system och digitala verktyg är inte alltid möjligt för mindre företag, men att se över alla processer och hitta vad du kan effektivisera kan göra stor skillnad.

5. De underskattar sina konkurrenter

Låt oss vara ärliga - bara de allra bästa överlever. För att vara en av dem krävs det att du alltid ligger steget före dina konkurrenter. Gör en noggrann analys - vad har dina konkurrenter och vad gör de som inte du gör? Se till att du kan matcha det och lite till.


Detta och mycket mer får du med Offerta

→ Direktaccess till 80.000 kunder årligen

→ Digital företagssida och profil på Offerta.se

→ Visa och samla in omdömen & referenser från verifierade kunder

→ Kontrollerat företag, certifikat & behörigheter

→ Egen livechat

→ Digitala, snygga, mobilanpassade offerter med autouppföljning

→ Personlig coach dedikerad din framgång

→ CRM-system anpassat för tjänsteföretagare

→ Överblick & Analys

→ Resultat- och leveransgaranti

Gör din intresseanmälan idag, så skapar vi ett konto till dig kostnadsfritt!

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen