5 saker kunden oroar sig för inför en renovering


En renovering är ett omfattande projekt som kräver mycket energi - så hur ska en kund kunna slappna av när det finns så mycket som kan gå fel? Här spelar du som byggföretag in som en avgörande faktor. Vi listar 5 saker alla kunder oroar sig för inför renovering, och hur du som företag stillar kundens nerver inför och under projektets gång:

5 saker kunden oroar sig över:

1. Kundens oro: Att de kommer bli lurade
Oroskänslan om att bli lurad behöver inte grunda sig i något speciellt, men den är tyvärr vanlig och visst finns det skräckhistorier.

Vad du kan göra:

  • Var proffsig och metodisk från början: Ta dig tid med kunden och ta tillsammans fram en tydlig plan över hur renoveringen kommer att gå till. Att involvera kunden och få den att känna sig hörd är viktigt.

  • Ha för vana att alltid sätta ihop ett skriftligt avtal ni båda kan luta er mot, det visar på seriositet och kunden får veta vad som gäller redan vid projektets start.

2. Kundens oro: Att priset kommer gå över satt budget utan att de vet om det
Det här är ett av de absolut vanligaste orosmolnen hos kunden, se därför till att ge en korrekt och detaljerad prisbild från början.

Vad du kan göra:

  • Istället för att skicka en "generell offert" för projektet - börja alltid med att göra ett hembesök hos kunden där ni skapar er en tydlig bild av exakt vad som behöver göras och ser om det finns något som kan dra iväg i pris.

  • Sätt därefter ihop en offert anpassad efter just det här projektet där alla kostnader framgår. Var tydlig med om något skulle kunna avvika så att kunden är med på detta redan från start.

3. Kundens oro: Att renoveringen resulterar i ett fuskbygge
Visst finns det renoveringar som gått fel och kunder som lämnats med fel gjorda byggen och dyra fakturor.

Vad du kan göra:

  • Att visa att ni har rätt certifikat och behörigheter för att få utföra renoveringen kan stilla kundens oro över att det inte skulle blir rätt utfört. Har du en Offerta-profil är det en utmärkt plats att visa upp detta.

  • Vilka behörigheter ett gediget byggföretag behöver ha kan dock vara svårt för kunden att ha koll på sen tidigare, skulle några frågor uppstå kan du exempelvis hänvisa kunden hit där det finns mer information.

  • Lugna kunden genom att ofta skicka uppdateringar under renoveringens gång så att kunden hela tiden är involverad och slipper oroa sig för trista överraskningar.

  • Tipsa om en bra besiktningsman vid projektets slut som kan slänga ett extra öga på att allt ser rätt ut innan ni skickar slutfakturan till kunden.

4. Kundens oro: Att företaget ska gå i konkurs under renoveringens gång
För att stilla den här typen av oro hos konsumenten finns det några olika sätt att visa på hur ditt företag ligger till ekonomiskt och hur stor sannolikhet det faktiskt är att ert företag skulle gå i konkurs den närmsta tiden.

Vad du kan göra:

  • UC är Sveriges största affärs- och kreditupplysningsföretag. Som företag kan man ha olika sigill och certifikat från UC som visar företagets kreditvärdighet, utifrån detta beräknar UC risken för att ett företaget inte ska kunna fullfölja sina betalnings åtgärder inom det kommande året.

  • Att vara ansluten till Offerta visar på att du har ett kontrollerat företag, vilket bland annat innebär att du har en godkänd kredithistorik. Av den anledningen är det en trygghet för kunden att välja ett Offerta-anslutet företag. Är du inte redan ansluten kan du ansöka om det här.

5. Kundens oro: Att försäkringen/garantierna byggföretaget har inte täcker de problem som kan uppstå
Att ni har garantier som gäller många år efter slutfört arbete är ibland inte tillräckligt för att kunden inte ska oroa sig för eventuella problem när projektet är avslutat.

Vad du kan göra:

  • Hjälp kunden med riskfria och säkra val längst projektets gång, exempelvis genom att tydliggöra var kunden inte borde dra ner på kostnader för ett så hållbart resultat som möjligt.

  • Se till att ta med i det skriftliga avtalet (punkt 1) vad som gäller om något inte skulle fungera efter avslutad renovering, finns det något scenario där ni som företag inte är ansvariga?

  • Skulle något uppstå under en eventuell slutbesiktning - visa er proffsiga och hjälp kunden att lösa problemet i största möjliga mån, ett företag som tar ansvar leder ofta till att kunden vill rekommendera er vidare.

Att vara tydlig är A och O när du kommunicerar med kund inför, under och efter renoveringen. Att vara ansluten till Offerta visar på att ni är ett kontrollerat företag. Men för att göra kunden extra trygg kan du styrka dina behörigheter genom att tydligt ha dem uppladdade i din Offerta-profil. Ta in omdömen från tidigare kunder så att nya kunder kan ta del av era tidigare jobb och använd Offerta-verktyget till att skapa en proffsig och heltäckande offert som kunden lätt kan ta till sig.
Är du inte ansluten till Offerta ännu kan du bli det här.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen