Logga in
Offerta logotyp. Vit på grön bakgrund.Offerta logotyp. Vit på grön bakgrund.
Anslut företag
Logga in
Få offerter
Guider & tipsSå funkar Offerta - få offerterFå offerter på bygg & renoveringFå offerter på städningFå offerter på flytthjälp
Företag
Anslut företagSå funkar Offerta - anslut företagFöretagsartiklar
Om Offerta
Kontakta ossVanliga frågor och svarPressJobba hos ossSkriv upp dig på vårt nyhetsbrev
Adress

Offerta Group AB

Kungsbron 1

info@offerta.se

010 - 33 020 11

Integritetspolicy

2025 Offerta AB. Alla rättigheter är förbehållna Offerta AB.

Offerta logotyp. Vit på grön bakgrund.
  1. Hem
  2. Företagsartiklar
  3. Tips & Guider
  4. Så får du nöjda kunder
Tips & Guider

Tips & guider

Så får du nöjda kunder

2024-12-06

Närbild kund hand som väljer en träkub med en glad smiley för att visualisera kundnöjdhet

Relationen till kunderna är A och O för att överleva i en ständigt växande tjänstesektor. För att bygga långsiktiga relationer med kunder är en fungerande kundkontakt ett måste. God kommunikation och tydliga avtal minimerar risken för missnöjda kunder.

Första steget för att undvika missförstånd och skapa en tillit hos kunden är genom att ha en tydlig offert att gå tillbaka till. Både kunden och ni ska känna att ni vet vad som ingår och inte.

Var nåbar

En annan viktig faktor för en god kundkontakt är att dina kunder enkelt ska kunna nå dig. Det finns många sätt att hålla kontakt med sina kunder och man bör försöka ha någon inom firman som är lätt att nå både genom telefon och mejl. Om detta inte är möjlighet kan man överväga att ha speciella, bestämda telefontider.

Tala ett språk som kunden förstår

Kanske viktigast av allt är att tala med kunden på ett sätt som är lätt för kunden att förstå och då menar vi inte bara att man ska vara medveten om språkbarriärer, men att många företagare och yrkesmän talar i yrkestermer.

Det är oerhört viktigt att du som företagare inte blir för van vid att prata om arbete på ett sätt som bara du och kollegor i branschen förstår. Det är också viktigt att kunna förklara arbetet på ett sätt som kunden förstår och då undviker du tråkiga missförstånd.

Exempel:

Om du är hantverkare kan det kännas naturligt och professionellt att använda ord som glesa, råspont och fall, men du måste hela tiden se till att kunden är med på vad du pratar om.

När missförstånd uppstår

Ibland är missförstånd oundvikliga och inte ens ditt fel som företagare, men det är hur du hanterar dessa missförstånden som avgör om du förlorar en kund eller stärker relationen med en kund.

Den typiska kunden är inte upprörd eller ute efter att hålla företagaren ansvarig för ett missförstånd, men är oftast bara orolig för hur missförståndet kommer att påverka dem. Om då företagaren är villig att arbeta med kunden och hitta en bra lösning så kommer det påverka relationen med kunden positivt.

Skicka in en intresseanmälan till oss på Offerta om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig att hitta nya kvalitetssäkrade kunder!

Hitta nya kunder och väx ditt företag
Få fler kunder
Ta del av uppdrag i din bransch och region via vår app. Välj själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.
Kvalitetssäkrat
Vi kontrollerar alla förfrågningar och alla företag som vill ansluta sig till oss. Tryggt för både dig och dina kunder!
Service i världsklass
För att säkra att du får ut maximalt av vår tjänst får du en egen personlig coach som guidar och hjälper dig.
Anslut ditt företagAnslut ditt företag
Därför ska du välja Offerta
Få fler kunder
Ta del av uppdrag i din bransch och region via vår app. Välj själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.
Kvalitetssäkrat
Vi kontrollerar alla förfrågningar och alla företag som vill ansluta sig till oss. Tryggt för både dig och dina kunder!
Service i världsklass
För att säkra att du får ut maximalt av vår tjänst får du en egen personlig coach som guidar och hjälper dig.
Teamwork och starkt band mellan företagare
Tips & guider
3 lärdomar från framgångsrika tjänsteföretag
Ägarna till Finemang städ står rygg mot rygg mot tealfärgad bakgrund
Kundberättelse
Finemang städ: "Nu fyller vi 90% av tiden med jobb"
Kvinna är osäker på att acceptera frieri
Tips & guider
Varför kunderna inte väljer ditt företag
Läs fler guider