Tips & guider
Så vinner du över konkurrensen i städbranschen
2024-12-06

Idag finns det en uppsjö av städfirmor och en ännu större pool av människor och företag som letar städfirma. Det är inte helt enkelt att bryta sig in en livligt blomstrande marknad, men det finns smarta vägar att gå.
Dessa tips kan hjälpa till att öka dina chanser att vinna över dina konkurrenter:
Folk vill känna sig trygga med städbolaget de har anlitat för att komma hem till dem eller till deras kontor. Ha därför en personlig kontakt med dina kunder, var tydlig med allt och lyssna på deras behov.
Du måste förstå vad kunderna behöver för att känna sig trygga med den firma de väljer. Folk anlitar inte en städfirma för att de har sett en annons i en tidning eller dess namn på en flyer. Folk anlitar en städfirma för att den har andra nöjda kunder att visa upp.
Bestäm vad som ska vara unikt med din firma, och varför kunderna ska välja dig. Ska du specialisera dig inom ett visst område, t.ex. kontorsstäd, eller etablera dig starkt endast lokalt, lyfta fram ditt fokus på nöjda kunder eller ha det mest konkurrenskraftiga priset? Fundera på hur du vill att ditt företag ska sticka ut bland konkurrensen, och det viktigaste - varför kunden ska välja just dig.
Städning är ett fysiskt krävande jobb, så se till att du inte sliter ut dig. Se därför till att lära dig rätt städteknik för att undvika skador som kan leda till att du förlorar städjobb till dina konkurrenter.
Det är viktigt att finnas på samma plats som kunderna. Den största delen av dagens köpare av städtjänster hittar sin firma via marknadsplatser på nätet.
Digital närvaro är mycket viktigt idag. Om ditt företag har en hemsida och även finns på en marknadsplats som Offerta så sticker du redan ut bland många av dina konkurrenter och får det lättare att hitta kunder.
Ta marknadsföringen på allvar. Se till att du har en utförlig företagsprofil och möjligheten att samla in och visa upp referenser och omdömen. Då kommer framgången komma som ett brev på posten.