Tips & guider

Så hanterar ditt företag missnöjda kunder

2023-09-15

Missnöjd kund har påse på huvudet med ritat argt ansikte

En missnöjd kund är något som de flesta företag någon gång råkar ut för. Det kan röra sig om små som stora missförstånd eller problem, men oavsett anledning kan det vara skönt att ha något att luta sig mot för att vända en missnöjd kund till en nöjd kund - utan att det påverkar ditt företag till det negativa. Här kommer en guide i fem steg:

illustration-list-check

Lyssna på kunden

Det kan vara frustrerande att ta emot kritik, kanske ser man inte alls vad kunden skulle kunna grunda sitt missnöje på? Upprepa då först av allt den här meningen för dig själv: "Kunden har inte alltid rätt, men den har rätt att bli lyssnad på". Att lyssna in kundens missnöje istället för att själv gå i försvar gör att kunden känner sig hörd samtidigt som du visar att du bryr dig.

illustration-list-check

Visa medkänsla

Efter att kunden fått ventilera är det viktigt att visa medkänsla och förståelse så att kunden känner att ni är på samma bana. Att känna sig bemött dämpar frustrationen.

illustration-list-check

Samla ihop informationen

Även om ditt företag på pappret inte gjort något fel gynnar det er i längden att vara tillmötesgående med era kunder. Försäkra dig om att du fått så mycket information som möjligt om situationen och att du och kunden har samma bild av problemet och vad som eventuellt ska rättas till.

illustration-list-check

Var lösningsfokuserad

Nu är det dags att se till det konstruktiva i hur ni ska lösa situationen. Visa att ni är villiga att bemöta kunden så gott det går utifrån vad som är rimligt för er båda. Fråga om kunden själv har några tankar på vad som skulle kännas som en bra lösning på problemet.

illustration-list-check

Ta ansvar där det blivit fel och vinn i längden

För att vända en missnöjd kund till en nöjd kund är det viktigt att ni som företag tar ansvar i situationen. Kom överens om en lösning och rätta till problemet på en gång. En nöjd kund är bränsle till ert företag - det som blir extra timmar eller kostnader för er nu kommer i slutändan leda till goda omdömen och nya kunder.

Om du behöver mer tips och råd kring hur du ska hantera kunder på bästa sätt finns våra Success Managers här för att hjälpa er. Ibland är situationer svåra att reda ut, tveka då inte att höra av dig till oss!

Därför ska du välja Offerta
Få fler kunder
Ta del av uppdrag i din bransch och region via vår app. Välj själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.
Kvalitetssäkrat
Vi kontrollerar alla förfrågningar och alla företag som vill ansluta sig till oss. Tryggt för både dig och dina kunder!
Service i världsklass
För att säkra att du får ut maximalt av vår tjänst får du en egen personlig coach som guidar och hjälper dig.