Tips & guider

6 måsten för att digitalisera ditt tjänsteföretag

2023-10-18

Byggarbetare i arbetskläder arbetar via padda

Digitalisera, digitalisera, digitalisera, men rör det verkligen dig i bygg- och städbranschen? Om du själv inte jobbar i digitala system kan det vara svårt att se nyttan med att göra ditt företag mer digitalt. Men ju mer kunderna rör sig online desto viktigare blir det att ha gott digitalt rykte. Det finns också mycket som tyder på att marknadsplatser som Offerta kan öka efterfrågan på rut- och rot-tjänster i stort, så att finnas online blir både en kvalitetsstämpel och ett sätt för ditt företag att visa kunderna vad du går för.

Så hur lyckas du på en digital tjänstemarknad? – Här är 6 måsten!

Skaffa en hemsida

Att ha en enkel, snyggt och fungerande hemsida är A och O för företag som vill skapa förtroende för potentiella kunder. Se hemsidan som ditt digitala visitkort där ni har möjlighet att presentera företaget, er affärsidé och ge besökarna en bild av hur ni jobbar. Det ska vara tydligt vilka ni som företag är, vad ni står för och hur man kontaktar er för att andra ska få ett seriöst intryck av er.  Se till exempel hemsidan som en chans att visa hur ditt företag skiljer sig från konkurrenterna på ett positivt sätt!

Tänk till med logotypen

Att ta fram en logga till sitt företag är ett utmärkt sätt att snabbt och enkelt sätt visa upp vem man är som företag och vad man gör. Passa på att tänk till lite extra, för en genomarbetad logga kan uppfattas mer tilltalande för potentiella kunder och ge en positiv bild av ditt företag. Använd loggan på din hemsida, visitkort och dokument du skickar till kunderna för att förstärka varumärket och öka igenkänningen ännu mer.

Se potentialen i sociala medier

Att finnas på sociala medier blir allt viktigare för företag inom nästan alla branscher. Som konsument kan det upplevas tryggt att företaget man ska anlita finns på de vanligaste sociala kanalerna där det är lätt att få kontakt. Det finns också en transparens där människor lätt kan lämna omdömen och referenser samtidigt som det är enkelt för dig som företagare att snabbt kommunicera med kunder och marknadsföra dina produkter. På plattformar där bilder är mer dominerande har du som företag stora möjligheter att visa upp ditt utförda arbete och en chans att visa vad du går för. Att en bild säger mer än tusen ord kunde inte stämma bättre när dina framtida kunder förälskar sig i det där nyrenoverade badrummet din firma just färdigställt med stolthet.

Samla omdömen på hög

Att det är extra viktigt som tjänsteföretag att kunna inge trygghet är kanske inte så konstigt när många jobbar i människor hem. Många gånger är det ett stort beslut för kunderna vilket kan göra det extra känsligt om man inte blir nöjd. Omdömen online gör att ni slipper lita på enbart det goda ryktet. Så passa på att samla in så många omdömen som möjligt från nöjda kunder (det finns ett flertal sidor som är vanliga online). Men tänk på att många omdöme-sajter inte kontrollerar vem det är som lämnar omdömen vilket gör det mindre säkert, både för företaget om man har illasinnade konkurrenter men också för kunderna att lita på.  På Offerta har endast kunder som varit i kontakt med dig som företag rätt att bedöma dig genom omdömen, så kallade validerade omdömen. Var noga med att svara på alla omdömen som kommer in, både positiva som negativa för att framtidssäkra relationen med både tidigare och framtida kunder och jobb kommer leda till jobb!

Samla kunderna på samma ställe

Att investera i ett crm-system där ditt företags alla kunder samlas kan vara en god idé när ni börjar komma upp i volym. Att all information om era kunder finns digitalt underlättar framförallt när det är flera personer som har kontakt. Då ska det vara lätt att organisera och återkoppla vid rätt tid och följa upp offerter. Det är också enkelt att följa upp vilka offerter som enklast leder till jobb, när kunderna helst vill bli kontaktade och var ni ligger i processen med varje kund. Men bra crm-system kan kännas som en dyr investering i ett nystartat bolag. I Offertas verktyg ingår alla dessa delar plus att ni kan skapa och skicka offerter direkt i inlogget och enkelt kan chatta med kunderna i verktyget. Det kunde inte bli enklare.

Finns där kunderna letar

Det är inte många som skulle ta fram telefonkatalogen för att leta upp ett tjänsteföretag idag, utan de flesta skulle använda internet för att kolla upp den information de behöver för att hitta ett lämpligt företag. För att bli säker på att bli hittad i myllret av företag är det en smart investering av finnas på en marknadsplats som Offerta. Du får en jämn tillströmning av kunder, kan jämföra dig med liknande företag och vässa ditt erbjudande. Med en stor aktör i ryggen blir kunderna fler och säkrare och ditt företag får en tredjeparts trovärdighet som du annars saknar.


Hängde du med? Som företagare kan det kännas tungt att behöva ta på sig alla roller när man egentligen bara vill utföra sitt yrke. Därför jobbar vi på Offerta hårt för att du som företagare ska lyckas så bra som möjligt hos oss.  Genom att konstant jobba för att möta framtidens digitala marknad kan vi hjälpa företag att bli digitala till den nivå som krävs för att bli eftertraktade på marknaden. Därför erbjuder vi inte bara en plats på Sveriges populäraste marknadsplats utan vi kan också hjälpa dig som företagare med marknadsföring, en egen hemsida och en specialgjord logotyp om du inte har en.

Därför ska du välja Offerta
Få fler kunder
Ta del av uppdrag i din bransch och region via vår app. Välj själv vilka förfrågningar du vill besvara och när.
Kvalitetssäkrat
Vi kontrollerar alla förfrågningar och alla företag som vill ansluta sig till oss. Tryggt för både dig och dina kunder!
Service i världsklass
För att säkra att du får ut maximalt av vår tjänst får du en egen personlig coach som guidar och hjälper dig.