”Vi tänkte: Det här kan vi göra bättre”


När Juha Tiesmäki startade företag inom städbranschen i början av 2000-talet faxade han potentiella kunder. I dag får BF Flytt & Städ in 70 procent av jobben via Offerta. Vice vd:n berättar hur kvalitet och service leder framåt när den digitala tekniken gör kunderna mer pålästa än någonsin.

”Vi tänkte: Det här kan vi göra bättre”

När vi ringer upp Juha Tiesmäki har BF Flytt & Städ just den här morgonen flyttat sin 10 000:e kund.
– En härlig milstolpe, säger grundaren och vice vd:n.

Företaget har sin bas i Stockholmsförorten Bandhagen och grundades formellt 2008. Men det var redan 2001 som Juha Tiesmäki lämnade IT-branschen för att starta städfirma med brorsan Hans och svågern Kamel.
– Jag hade städat i tonåren på olika sommarjobb och tänkt att städfirma är något man borde kunna driva hyfsat framgångsrikt.

Sagt och gjort. Till en början städade de tre grundarna allt själva, samtidigt som de jagade kunder.
– När vi skulle starta satte jag mig med telefonkatalogen och faxade 100 företag i Stockholm. Vi fick EN kund och det var ett skivbolag med städ 2 timmar i veckan. Det var stort, vi gick ut och firade på restaurang, berättar Juha med ett skratt.

I dag har BF Flytt och Städ 16 anställda och en omsättning på omkring 12 miljoner.
– Vi fick så småningom en hel del uppdrag som underleverantör, så när en av våra största kunder gick i konkurs fick vi överta alla hans kunder och anställda 2004. Då växte vi bokstavligen över en natt.

Nästa boom kom 2008, då man byggde ut verksamheten med flyttservice.
– Vi hade många flyttstäd och fick ofta höra hur missnöjda våra kunder var med sin flyttfirma. Vi tänkte: ”Det här kan vi göra bättre!”. Vips så anställde vi två flyttkillar och jag satte mig bakom ratten och började köra lastbil.

I dag har Juha Tiesmäki flyttat in på kontoret igen och verksamheten rymmer, förutom städet, även tre flyttbilar med tremannabesättning.
– Vi har hela tiden vuxit i en stadig – och för oss lagom – takt, vilket givetvis har att göra med vår kvalitet och servicenivå, men också sättet som våra kunder köper tjänster. I dag kommer exempelvis 70 procent av våra kundförfrågningar via Offerta, vilket gör att jag inte behöver jaga kunder utan kan fokusera på att utveckla våra medarbetare och företaget.

Det i sin tur ger ju ringar på vattnet, menar han:
– Duktiga medarbetare som trivs gör ett bra jobb och det ger nöjda kunder. Vilket ger goda omdömen på både offerta.se, samt så klart nätet överlag – och den gamla vanliga ryktesvägen. Vilket i sin tur ger nya kunder.


Skribent OhMy
Fotograf Sigrid Malmgren
”Min egen verksamhet är grädden på moset”
”Min egen verksamhet är grädden på moset”
Att starta eget och göra något nytt har givit Gunnar Rangenstedt en nytändning. Nästa år går han i pension, men tänker inte låta det hindra honom från att fortsätta ta konsultuppdrag.
”På Offerta finns det uppdrag för alla kategorier”
”På Offerta finns det uppdrag för alla kategorier”
”Det är lätt att få kunder genom Offerta eftersom de är stora”, berättar Micke Andersen, delägare i Skånska Badrum AB.
”Vi fick hjälp att nå vår önskade målgrupp”
”Vi fick hjälp att nå vår önskade målgrupp”
Från att ha arbetat med sälj och marknadsföring i 25 år bytte Tommy Hallberg bana och startade sitt eget företag inom trädgårds- och anläggningsskötsel. – Det är roligare att göra kunderna nöjda i den här branschen, säger han.
Ring oss på 010-33 020 11 eller bli uppringd