Hur du vinner kunder med en bra företagsprofil


Som anslutet tjänsteföretag hos Offerta ökar du dina chanser att hitta kunder. Vi har samarbetat med och hjälpt företag i över 10 år och har på så vis samlat på oss en hel del kunskap. Kunskap som vi gärna delar med oss av till dig. Vi vet varför konsumenter väljer att anlita ett företag och företagsprofilen spelar här en väldigt stor roll.

Konsumenterna som kommer till Offerta letar efter professionella företag, inte det billigaste. Det är som när du letar efter ett hotell - du tittar mycket då på hur hotellet är presenterat och vilka omdömen det fått från tidigare gäster. Detsamma gäller för de som letar tjänsteföretag hos Offerta och därför blir din företagsprofil mycket viktig. En bra företagsprofil gör det lättare att bli mer konkurrenskraftig och att vinna uppdrag.

Lägg därför tid på att göra din företagsprofil så bra som möjligt innan du börjar besvara förfrågningar. Det kommer hjälpa dig att dra in kunder och förtjänster i slutändan. Här nedan har vi samlat viktiga punkter du bör ha i åtanke då du fixar din företagsprofil:

1. Kontaktuppgifter & Profilbild

Ett företags kontaktuppgifter är viktiga för att kunden ska kunna höra av sig till er direkt om de skulle ha några frågor kring uppdraget eller ert företag. Profilbilden ger även en personlig bild av vilka ni är och kommer öka era chanser för att vinna uppdraget.

2. Företagsbeskrivning

Presentera företaget i er företagsbeskrivning. Det här är platsen där ni förmedlar vilken bild kunden ska få av er som företag. Fundera på varför era kunder väljer just er. Behöver du hjälp för denna del kan din Success Manager hjälpa dig.

3. Referensjobb & Referensbilder

Kunden kommer vara intresserad av vilka uppdrag ni genomfört tidigare som ett bevis på vad ni kan. Satsa på en kort beskrivning av uppdraget och lägg upp bilder. Se till att ta bra referensbilder som visar jobbet ni utfört på ett bra och snyggt sätt, för att få folk ännu mer intresserade av att välja just ert företag. Har du inga referensjobb att visa upp kan du ha detta i åtanke efter att du genomfört det första uppdrag du fått via oss.

4. Kvalitetsstämplar

Vi har flera olika kvalitetsstämplar i vår katalog som visar ett företags behörigheter och certifikat. Kolla där och välj ut de som ditt företag har. När vi frågar våra kunder vad som är viktigast för dem i valet av företag blir svaret nämligen referenser, omdömen och rätt behörigheter. Därför ska du visa upp de kvalitetsstämplar som ni har.

5. Logotyp

Ett företag med en professionell logga förmedlar ett seriöst intryck till kunden. Vi har en grafisk designer anställd hos oss som kan hjälpa till med detta om ni inte redan har en logga.

6. Omdömen

När ni kommit igång med tjänsten och börjat vinna uppdrag så är det viktigt att ni ber era kunder lämna ett omdöme om er på er profilsida. Se även till att svara på alla omdömen som kommer in, såväl positiva som negativa. Kom ihåg att det är era framtida kunder som tar del av vad ni kommunicerar här. Håll därför alltid god ton och ge professionell service. Här säkrar ni både era framtida kunder och goda relationer med tidigare. Jobb leder till jobb!

7. Hemsida

I dagens digitala verklighet är det väldigt viktigt att finnas på nätet. En hemsida ger ett seriöst intryck av ert företag och fungerar som en plats där era kunder kan få mer information om er. Ni kan se det som ett digitalt visitkort. Det behöver inte vara en enormt dyr och påkostad sida, men den behöver finnas. Om ni önskar hjälp med detta har vi webbdesigners på plats som kan hjälpa till.


Exempel på en bra företagsprofil:

F-retagsprofil-exempel


Då en kund ska välja ett tjänsteföretag är det viktigt att företaget känns pålitligt och genom att följa de punkter som vi har nämnt ovan så ökar du chansen att dina kunder kommer känna sig trygga med att välja just ditt företag.

Som anslutet företag till Offerta får du hjälp och stöd av oss genom hela din företagsresa. Med en bra företagsprofil kommer du en bra bit på vägen för att uppnå dina företagsmål, så gå in och uppdatera din företagsprofil redan idag. Behöver du hjälp eller har några som helst frågor - kontakta din Success Manager.

Om ditt tjänsteföretag inte redan är anslutet hos oss men du är nyfiken på att veta mer om Offerta och vår tjänst - skicka in en intresseanmälan så kommer vi höra av oss till dig inom kort.


Från redaktören: Detta inlägg publicerades ursprungligen i augusti 2017 och uppdaterades i januari 2019.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen