Så pratar du med den uppkopplade generationen



Hur når man en generation som aldrig svarar i telefon? Som tjänsteföretag kan det kännas hopplöst att försöka sälja in sina tjänster till någon som vägrar telefonkontakt, alltid är upptagen och som har väldigt specifika krav.

Så hur pratar man med den uppkopplade generationen? De beskrivs ofta som en kräsen kundgrupp som kräver mycket av företagen och gärna handlar miljömedvetet och etiskt. Här är varumärket, tillit och den personliga kontakten i fokus när de ska jämföra alla för-och nackdelar innan ett beslut kan tas.

Såhär vinner du kunder som växt upp i den digitala tidsåldern.

  1. Existera online – Att finnas online med en hemsida och på sociala medier ses idag som en hygienfaktor, alltså ett måste. Att inte finnas på nätet blir snarare misstänksamt och inte lika trovärdigt för en generation som hämtar de mesta av sin kunskap online. Se din hemsida som din digitala identitet och prioritera att vara uppkopplad och svara snabbt på kundmeddelanden. Tänk på att folk kommer söka upp dig och ditt företag så vårda dina sociala kanaler väl. I och med att vi blir allt mer digitala blir den personliga kontakten allt viktigare och ju mindre bolag du har desto viktigare blir också ditt personliga varumärke.
  2. Berätta er story – Beskriv dig och ditt företag, varför brinner ni för det ni gör? Hur kom ni dit där ni är idag? Skryt ödmjukt om varför ni är bättre än konkurrenterna. Att använda humor, visa transparens och låta målgruppen lära känna personerna bakom företaget gör det lätt att skapa en personlig relation till er. Lyft fram om ni använder miljövänliga produkter eller att det är självklart för er med kollektivavtal, det vägs in i köpbeslutet. Men se till att det ni säger tål noggrannare granskning, skarva aldrig med sanningen, det är lätt att googla sig till hur det ligger till.
  3. Kommunicera rätt –  Det kan tyckas motsägelsefullt med en generation som tillbringar så mycket tid vid telefonen men som aldrig svarar när det ringer. Men unga människor kommunicerar gärna via text, bild eller video och 75% föredrar skriven kommunikation framför att prata i telefon. Många uppskattar tex att lyssna på musik eller titta på videos samtidigt som de kommunicerar med någon. De ser den skrivna kommunikationen som snabb, bekväm och mindre påträngande än ett telefonsamtal. Så anpassa dig så långt det går och prata med dem på meddelanden och chatt, det värderas högt av personer som är vana att köpa och jämföra tjänster direkt i mobilen.  Men ska man aldrig ringa? Jo när det är tillräckligt relevant för kunden.
  4. Guida dem rätt – När det finns mängder av information tillgänglig online kan det vara lätt att som kund stirra sig blind på vad som faktiskt stämmer. Våga agera expert och slå gärna hål på myter och förklara hur det ligger till, det uppskattas av målgruppen som gärna lyssnar på någon som kan. Gör det enkelt för dem och var transparent med vad ditt företag erbjuder. Det ska vara enkelt att få reda på hur saker går till och varför det är på ett visst sätt.  Förvänta dig en kund som är påläst och som ställer följdfrågor men som kan ha fått vissa saker om bakfoten. Visa att du är experten och utbilda kunden på ett ödmjukt sätt, det bygger en ovärderlig trovärdighet.
  5. Lyssna på deras behov – Vilka behov och intressen har dina trogna kunder? Det blir allt viktigare att som företag kännas relevant och faktiskt erbjuda vad kunden vill ha. För om du fångar deras intresse delar och sprider de gärna vidare ditt material. Så visa vad ni gör genom bilder, videos och tips och gärna genom så kallade “behind-the-scenes”, här väger äkta och autentiskt material tungt. Genom att visa en förvandling av en kunds hem hjälper du potentiella kunder att se ett hela processen och slutresultatet. Du boostar samtidigt egot på den du utför tjänsten hos, något som den bekräftelsetörstande generationen inte kan få nog av.
  6. Recensioner och omdömen –  Oavsett om det handlar om att välja hantverkare, anlita städhjälp eller få hjälp att flytta så är recensioner och omdömen enormt viktiga. Förutom ett ökat förtroende bidrar de sannolikt till fler personliga rekommendationer. Som experter på att sålla i det enorma urval som finns nöjer sig de här konsumenterna inte med första bästa, därför är åsikter från vänner och influensers i sociala medier oerhört viktiga.  I och med att den här generationen spenderar över 5 timmar per dag bara på sociala kanaler så matas de ständigt med recensioner, åsikter och uttalanden från folk i sin närhet. Så glöm inte bort att lyft fram upp referenscase som fungerar som ytterligare en trovärdighets förstärkare.

Som anslutet företag hos Offerta får ni stöd och hjälp av oss genom hela säljprocessen via våra Success Managers som vet allt om hur man övertygar kräsna och besvärliga kunder. Om ditt tjänsteföretag inte är anslutet till Offerta idag men ni känner er nyfikna på att prova vår tjänst är ni varmt välkomna att skicka in en intresseanmälan, så hör vi av oss inom kort.


Detta får du med Offerta

→ Direktaccess till 80.000 kunder årligen

→ Digital företagssida och profil på Offerta.se

→ Visa och samla in omdömen & referenser från verifierade kunder

→ Kontrollerat företag, certifikat & behörigheter

→ Egen livechat

→ Digitala, snygga, mobilanpassade offerter med autouppföljning

→ Personlig coach dedikerad din framgång

→ CRM-system anpassat för tjänsteföretagare

→ Överblick & Analys

→ Resultat- och leveransgaranti

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen