Så vinner du kunder med hjälp av omdömen


Visste du att dina kundomdömen är en av de absolut mest värdefulla tillgångarna som ditt företag har online? Kundomdömen är det bästa och enklaste sättet att vinna nya uppdrag på! När man ska anlita ett företag eller köpa en produkt blir vad andra som redan testat tycker väldigt avgörande. Kunder litar mest på vad andra säger om ert företag.

Varför är omdömen så viktigt?

Enligt Tjänstebarometern 2017* tycker dagens tjänsteköpare att det absolut viktigaste som finns när de ska välja rätt tjänsteföretag för sina projekt är goda referenser och omdömen. En kundundersökning från 2018 visar att majoriteten av kunder, 86%, brukar läsa omdömen online för lokala företag och att kunder tenderar att läsa i genomsnitt 10 omdömen innan de känner att de litar på företaget. 78% litar även på dessa omdömen lika mycket som en personlig rekommendation. Era omdömen är det som kommer övertyga er nästa kund om att välja just er, tillsammans med allt annat som bör ingå i er företagsprofil.

Vi kan hjälpa er med att komma igång med att samla in omdömen, men när du avslutat arbetet hos en kund bör du alltid be dem lämna ett omdöme om er på er företagsprofil hos Offerta. 86% av kunderna säger att de skulle vara benägna att lämna ett omdöme online, så se till att alltid be era kunder lämna ett omdöme. När ni sedan svarar på fler förfrågningar hos oss kommer nya kunder se vad de tidigare skrivit om er och på så sätt ökar ni era chanser för att vinna nya uppdrag.

Så ber du om omdömen

Det kan kännas obekvämt att be en kund lämna ett omdöme om er, men det ska det inte. Offerta bygger på att kunderna ska lämna omdömen om företagen de anlitar så andra kan ta del av dessa omdömen när de ska anlita ett företag.

Förklara för kunden att ni blir glada om de skulle kunna lämna ett omdöme om er på er sida då det hjälper framtida kunder att skapa sig en uppfattning av er. Var inte oroliga för negativa omdömen heller, studier visar att människor tenderar att lita mer på företag om de kan läsa både positiva och negativa omdömen. Se dock till att alltid besvara alla negativa omdömen då 89% av kunderna brukar läsa företags svar på omdömen. Genom att besvara negativa omdömen får du chansen att dela med dig av din sida av storyn och ert företag framstår även som professionellt för potentiella kunder.

Lycka till med insamlingen av omdömen! Faktum är att det inte bara ökar dina chanser att få fler kunder, det kommer även förbättra ert företag som helhet om ni anstränger er lite extra för att göra ett bra jobb för att kunna samla på er goda omdömen.

Som anslutet företag till Offerta får du hjälp och stöd av oss genom hela din företagsresa. Behöver du hjälp eller har några som helst frågor så finns din Success Manager ett samtal bort med individuella tips och råd för just ditt företag!

Om ditt tjänsteföretag inte redan är anslutet hos oss men du är nyfiken på att veta mer om Offerta och vår tjänst är du varmt välkommen att skicka in en intresseanmälan, så kommer en av våra rådgivare höra av oss till dig inom kort.


*Tjänstebarometern 2017 genomfördes i januari 2017 av SIFO på uppdrag av marknadsplatsen Offerta.se och innefattar svar från 1000 respondenter från 18 år och uppåt med ett representativt urval från hela Sverige. Undersökningen har tagits fram i syfte att ta reda på svenskars attityder och beteenden kring tjänsteköp.


Från redaktören: Detta inlägg publicerades ursprungligen i augusti 2017 och uppdaterades i januari 2019.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen