Bli proffs på att skriva offerter


I dagens samhälle kan du söka information och få svar på sekunden. Det kan även dina kunder. Därför förväntar dem sig tydliga besked och offerter från dig inom ett par timmar från det att de skickat in sin förfrågan. Slösa ingen dyrbar tid på långa konversationer fram och tillbaka för att täcka in nödvändig information. Se istället till att besvara kundernas förfrågan snabbt, utan att tumma på kvalitén.

Det är givetvis en utmaning. Offertens utformning i sig är extremt avgörande för huruvida kunden kommer att anlita dig eller inte, det är nämligen där du lämnar ditt första riktiga intryck hos kunden. Inom loppet av några sekunder har kunden fått en bild av er och bestämt sig för hur pålitliga, seriösa, prisvärda och serviceinriktade just ditt företag är. Vilken fantastisk möjlighet, eller hur?

Tre riktlinjer för en bra offert

1. Lägg tid på designen

...och se till att sticka ut från mängden. De offerter som sticker ut och ger ett proffsigt intryck är de som kunderna kommer att reagera på - är din offert både snygg till designen och tydlig i sitt utförande talar det indirekt för att ni är pålitliga och seriösa, utan att ni ens behöver nämna det. Detta är både enklare och mer tidseffektivt att uppnå än vad man kan tro. I Word finns färdiga offertmallar som du kan använda dig av. Anpassa designen till din företagsprofil och lägg till ett par bilder så har du kommit långt på vägen för att vinna fler kunder.

2. Svara snabbt

...men undvik spammiga och intetsägande meddelanden. Ju snabbare du svarar desto större chans har du att vinna kunden. Glöm nämligen inte bort att kunderna får svar även från ett gäng andra företag. Undvik därför klyschor likt "billigast i stan" som inte säger något konkret och håll dig till faktisk och praktisk information. Hur skulle du känna om du fick 5 svar från olika företag varav 90% bara innehåller "hej, vi vill gärna hjälpa dig"?

Om du vill svara kunden snabbt, men trots all information vi delger till dig behöver mer information från dem, meddela kunden och fråga efter de kompletterande uppgifterna och förklara varför, hellre än att skicka ett intetsägande svar eller en ofullständig offert som ofta kan upplevas vilseledande.

Tips! Du kan även skicka med ett exempel på en offert från ett tidigare liknande uppdrag så att kunden får en tydlig bild av vad det skulle kunna innebära att anlita dig till sitt uppdrag. Då får de en bra bild och bättre förståelse för vad ni erbjuder.

3. Var tydlig

...och visa att du tagit till dig av kundens önskemål. Använder du för krångligt språk eller facktermer som kunden inte förstår kommer de tappa intresset fort. Försök göra offerten så lättbegriplig som möjligt både vad gäller logiska indelningar och språk. Specificera tydligt vad som ingår och vad som avser exempelvis arbetstid och materialkostnader.

Behöver du mer råd och tips kring hur du kan förbättra dina offerter? Håll utkik här på bloggen eller kontakta din Account Manager på Offerta.se så hjälper vi dig!

Och en sak till! Lägg in en intresseanmälan och lägg dig ett steg före dina konkurrenter redan idag!

Stort lycka till!

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen