Därför är småjobben en potentiell guldgruva!


Det finns gott om hantverkare i storstäderna, men att hitta pålitliga och duktiga hantverkare som utför mindre jobb är desto svårare. Många projekt kan upplevas svåra, tidskrävande och ointressanta för kunderna att fixa själva. Men upplevs samtidigt för små för hantverkare att ta tag i. Men att ta sig an småjobb då och då kan inte bara hjälpa till att fylla jobbkalendern lite bättre. De bidrar också till en större kundstock, ett bredare kontaktnät och större chans till nöjdare kunder. Låt oss förklara!

Gå inte i fällan
Många nystartade företag hamnar i girighetsfällan där de inte tackar ja till mindre uppdrag i hopp om att bara ta sig an stora riktigt lönsamma projekt. Men att enbart välja att vänta in de riktigt stora uppdragen, kan vara både dumt och tidsödande. Stora uppdrag kommer mer sällan och konkurrensen är betydligt hårdare. Så sluta tacka nej till de mindre uppdragen, mindre uppdrag leder dessutom till ett större kontaktnät, fler referenser och ökat förtroende som kommer att hjälpa dig på sikt.

Sätt bolaget på kartan
Att som nystartat företag konkurrera med stora etablerade bolag är svårt. För att etablera sig på marknaden behöver du bygga upp ett gott rykte med nöjda kunder som kan agera reklampelare. Så istället för att se dessa kunder som en börda eller som nödvändiga för att dryga ut kassan, se till att skapa en god relation med småjobbskunderna och ha för vana att höra av dig då och då. Rätt som det är behöver de hjälp med något mer och vänder sig till dig!

Ringa in guldkunderna
Det finns kunder som återkommer gång på gång. Att lägga lite extra krut på att ta reda på mer om dem är därför bokstavligt talat guld värt. Försök hitta en gemensam nämnare för vilka de är, var de bor, jobbar med och och vilka behov som styr. Och våga fråga om en rekommendation efter utfört uppdrag eller om de vet någon annan som behöver hjälp med samma sak.

Vårda ditt varumärke
Med tiden när ni hittat era guldkunder kan ni vara mer selektiva i vilka kunduppdrag ni tar på er. Men se det som ett mål att varje kund som är nöjd med dina utförda tjänster ska rekommendera dig vidare. Många gånger handlar det också om att skapa en tydlig riktning för sitt företag och sätta ordentliga gränser för vad ni utför och inte.

Satsa på det du är bäst på
Våga välja bort uppdrag som inte passar er kärnkompetens och satsa istället på både små och stora projekt där ni får glänsa med er expertis. På så sätt upplevs ni både mer trovärdiga och uppfattas som mer kompetenta. Men många framgångsrika företag har fortfarande ett inflöde av nya småjobbskunder för att fylla luckorna med.

Kundupplevelsen
Många slåss om samma kunder med ungefär samma pris och tjänster så en positiv kundupplevelse kan därför vara avgörande och är enligt undersökningar mycket viktigare än pris. Visa för kunderna vad ni kan erbjuda i form av service, trygghet och expertis. Och svara alltid kunderna även om du inte vet svaret, allt är bättre än att som kund mötas av en tystnad som skapar osäkerhet. Att se dina kunder som potentiella ambassadörer för ditt företag gör det enklare att kommunicera på rätt sätt.

Så bygger ni upp ett bra rykte snabbt med Offerta

  • Digital synlighet på plattform med hög trovärdighet där kunderna vet att ni uppfyller Offertas grundkrav.

  • En digital företagsprofil med en presentation av ert företag med möjlighet att ladda upp bilder, referenser och samla in omdömen från verifierade kunder.

  • Möjlighet visa upp de behörigheter, certifieringar och försäkringar ni har.

  • Möjlighet att besvara uppdrag, erbjuda era tjänster och bli anlitade av kvalitetssäkrade kunder.

  • Ett kostnadseffektivt och enkelt sätt bygga att upp en kundstock och referenserkunder. Speciellt mindre jobb med låg konkurrens är ovärderliga för detta syfte!

  • Tillgång till vår Offerteditor där ni kan skapa snygga, mobilvänliga offerter med automatisk ROT- och RUT-justering och därmed ge ett proffsigt första intryck.

  • Tillgång till vår chatt där ni kan erbjuda både bra service, snabba svar och en bra kundupplevelse till era kunder.

Nyfiken på mer?
Lägg in en intresseanmälan och ligg ett steg före konkurrenterna redan idag!

Lycka till!

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen