5 tips för en att vinna kunduppdragen!


Vi träffar dagligen kunder som tycker att det är svårt att ta till vara på inkommande förfrågningar från kunder. För hur får man kunderna att bli intresserade av just ens eget företag och ta steget och göra en bokning? Här kommer 5 tips på hur du som tjänsteföretag får fler av dina potentiella kunder att boka just din firma för uppdraget.

  1. Var snabb på bollen – Vänta inte med att kontakta kunden utan försök etablera en kontakt så fort som möjligt. Så fort du valt att svara på en förfrågan är det dags att lyfta telefonluren för att skapa en personlig kontakt.  På Offerta kan du skicka meddelande direkt till kunder som du besvarat och chatta direkt i verktyget.

  2. Köp dig tid – Kan du inte ringa på en gång? Etablera en första kontakt genom att tex skicka sms till kunden där du bekräftar att du är intresserad av uppdraget tillsammans med en kort beskrivning av dig och ditt företag. Ange gärna ungefär när du kommer att höra av dig så att personen vet när det är dags att hålla koll på telefonen.

  3. Svara på behovet – Detta kanske låter motsägelsefullt, men var inte för säljig i din kontakt med kunden. Utgå istället från kundens behov och utmaningar med projektet. Finns det några osäkerheter som du kan hjälpa kunden med? Kanske kan du komma med råd när det kommer till utförandet och materialval? På så sätt visar du på ett naturligt sätt din yrkeskunnighet som gör att kunden känner sig tryggare att välja just dig.

  4. Anpassa kommunikationen – Vissa kunder gillar att prata i telefon, andra föredrar sms, mejl eller chatt. Försök att i ett tidigt skede kolla av vad som funkar bäst och håll dig till det. Acceptera om kunden avböjt telefonkontakt mer än nödvändigt.  Många uppskattar att kunna chatta med företagen i inlogget på Offerta samtidigt som de ser offerten framför sig för att kunna ställa relevanta frågor. Och kom ihåg att rak och tydlig kommunikation gällande pris, utförande och tidsomfattning alltid fungerar bäst.

  5. Ge inte upp – Har du skickat en offert men inte fått något svar? Prova att höra av dig igen. Kanske finns det frågetecken som behöver redas ut med kunden? Kanske är det något som var oklart i offerten eller som behöver förtydligas?  Genom att ödmjukt påminna kunderna skapas en bättre dialog och det blir enklare att förstå vad som fungerar och inte.

Se säljarbetet som en evigt lärande process där ditt företag kan lära sig av vad som funkar mot kunderna. Se varje nej som en potentiell chans att lära er hur ni kan bli ännu bättre på att attrahera rätt kunder till ert företag.  Kanske behöver ni lägga ner mer tid på att kommunicera med kunderna, kanske behöver ni skriva proffsigare offerter. Eller kanske har ni en rörig säljprocess som försvårar för er i onödan.

Som anslutet företag hos Offerta får ni stöd och hjälp av oss genom hela säljprocessen via våra Success Managers. Ni får också tillgång till vårt säljverktyg där ni enkelt och smidigt att kan se var ni befinner er i säljprocessen med varje kund, chatta direkt i verktyget och bygga proffsiga offerter i vår offerteditor. Om ditt tjänsteföretag inte är anslutet till Offerta idag men ni känner er nyfikna på att prova vår tjänst är ni varmt välkomna att skicka in en intresseanmälan, så hör vi av oss inom kort.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen