3 lärdomar från framgångsrika tjänsteföretag


Kanske är du trött på att läsa om pandemin men faktum är att den har förändrat mångas sätt att konsumera, leva och arbeta. Efterfrågan på en rad nya tjänster och varor har ökat och ingen kommer troligtvis glömma året när alla bunkrade toalettpapper och pasta.  När allt fler på grund av permitteringar och hemmajobb spenderat mer tid hemma, är det många som valt att renovera och lägga ner mer tid på hemmet. Så även om tjänstebranschen i stort inte påverkats lika mycket som andra branscher har vissa haft det tuffare än andra. Så vad har företagen som det gått bättre för gjort?

3 lärdomar från framgångsrika tjänsteföretag:

Sköter den initiala kontakten med kunderna digitalt - Många företagare har insett att det går minst lika bra att ha möten med kunder och leverantörer digitalt. Dessutom slipper de tidskrävande resor och ett evigt flängande. Det finns dessutom en rad tjänster som underlättar den digitala kommunikationen avsevärt.

Påminner kunder och anställda hur de ska hålla sig säkra - Företag som haft en ödmjuk inställning till krisen och tagit anställdas och kunders rädslor och osäkerhet på allvar har gynnats i det långa loppet. Att anpassa sin kommunikation och sitt arbetssätt har därför varit en viktig pusselbit. Samtidigt är de som försökt sko sig på krisen genom rädsla de som har varit de stora förlorarna på marknaden.

Hjälper varandra att fokusera på sin kärnverksamhet -  Aldrig tidigare har företagare erbjudits så mycket hjälp som nu. Det har också knutits en stark kamratskap och kämparglöd många företagare emellan. Det har startats gemensamma projekt och företagare har delat idéer, kunder och hjälpt varandra att överleva i krisande tider. Ensam är inte alltid stark och förlorarna har varit de som inte velat dela med sig eller hjälpa andra utan använt vassa armbågar i kampen om kunderna.

Det här kan ditt företag göra för att behålla kunderna i osäkra tider:

• Välja en digital plattform för företagets kommunikation med kunderna, hos oss finns crm-system där ni tydligt kan se i vilken process respektive kund befinner sig. Det går dessutom smidigt att kommunicera genom chatt och meddelande.

• Ta hjälp av digitala verktyg för att dela eller skapa egna offerter och livechatta direkt med kunderna. Skapa förtroende genom att finnas tillgänglig för snabba svar och börja bygga en digital kundbas.

• Påminna kunder och anställda hur de ska göra för att hålla sig säkra. Visa att ni tar situationen på allvar så att kunderna känner sig trygga och var redo för ändrade direktiv.

• Ta hjälp med sånt som är svårt, att ha en företagskompis som Offerta när det blåser kan hjälpa er att fokusera på det ni är bra på. Då slipper ni lägga för mycket fokus på att hitta kunder och lägga pengar på marknadsföring som inte fungerar.

• Uppmuntra flexibilitet, kreativitet och nya lösningar. Var inte rädd för att prova nya sätt att utveckla verksamheten. Genom att hålla regelbunden kontakt med anställda och ha en öppen dialog med kunderna är det lättare att se vilka behov som finns och vad som behöver förbättras.

Såhär tycker några av våra kunder:

”Offerta är till stor hjälp för vår verksamhet och speciellt under denna period med pandemin.” Rutstäd

”Har jobbat med Offerta i snart en månad, jag var lite skeptisk i början men efter jättebra vägledning så har jobben bara rullat in.” Husexperten i Halland AB

"Tack vare Offerta har jag tillgång till seriösa, trevliga och roliga kunder. Och även under corontiden så har Offerta kunnat leverera ett jämt med flöde med kunder." Moodify Home

Vill du också ansluta ditt företag till Offerta? Gör en intresseanmälan och börja din resa mot ett framgångsrikt företagande.

Vill du att kunden ska hitta dig?
Lämna intressenanmälan så hör vi av oss.

Mer från coachen