”Vi fick hjälp att nå vår önskade målgrupp”


Från att ha arbetat med sälj och marknadsföring i 25 år bytte Tommy Hallberg bana och startade sitt eget företag inom trädgårds- och anläggningsskötsel.
– Det är roligare att göra kunderna nöjda i den här branschen, säger han.

”Vi fick hjälp att nå vår önskade målgrupp”

Efter en helomvändning i livet kom den före detta säljaren Tommy Hallberg i kontakt med trädgårdsbranschen. Han märkte snabbt att han blev positivt överraskad av både produkterna och kunderna, och när han senare ställdes inför ett vägskäl valde han att satsa på något helt nytt och startade eget inom branschen.

– Det första året samarbetade jag med två andra företag, men när de verksamheterna lades ner 2014 valde jag att fortsätta på egen hand och skapa mitt eget rykte, berättar Tommy.

I dag har han fem helårsanställda och under högsäsongen är de totalt 18. Hortum Anläggning & Trädgårdsskötsel, som företaget heter, verkar främst i Stockholms norra orter – Danderyd, Lidingö, Solna och Täby. Här finns många av Tommys kunder från den tid då han samarbetade med de andra företagen, och han har identifierat dessa områden som speciellt köpstarka inom hans tjänsteerbjudande.
– Från början hade vi ungefär 5 procent avtalskunder och 95 procent strökunder. Jag har hela tiden försökt styra detta till att bli en större andel avtalskunder, som till exempel bostadsrättsföreningar. Men det är en kundgrupp som har varit svår att nå.

2015 kom han av en slump i kontakt med Offerta. Säljaren hade egentligen ringt till Tommys fru för att erbjuda ett avtal, men hon rekommenderade istället Tommy att ansluta sig.
– Det visade sig att Offerta var ett väldigt effektivt verktyg för oss, framför allt eftersom den kundgruppen som vi är attraherade av är ständigt återkommande på sajten, och därav mycket lättare att komma i kontakt med än om vi hade försökt på egen hand.

Sedan Tommy anslöt företaget har de fått ett mycket jämnare orderflöde, berättar han. Men han menar också att det är farligt att stirra sig blind på den summa som varje enskilt uppdrag ger.

– Man ska inte räkna krona för krona och se till hur mycket en order är värd i förhållande till hur mycket det kostade att få den. Jobb föder jobb. Gör du ett bra jobb så kommer kunderna anlita dig igen och rekommenderar dig vidare. Jag har många uppdrag från Offerta som har lett till mycket mer tack vare att jag har kommit i kontakt med ännu fler kunder. Skulle jag gissa så har Offerta hjälpt oss med 25 - 30 procent av vår organiska tillväxt.


Skribent My Ullvander
Fotograf Sigrid Malmgren
”Appen är lättöverskådlig, och enligt mig, perfekt”
”Appen är lättöverskådlig, och enligt mig, perfekt”
”Jag tycker verkligen Offerta ligger i framkant inom sin bransch”, berättar Mats Sondell, VD och grundare av byggfirman Perfektmåleri i Göteborg.
”Målet är att vi under nästa år ska dubbla antalet anställda från nuvarande åtta till 15.”
”Målet är att vi under nästa år ska dubbla antalet anställda från nuvarande åtta till 15.”
För sju år sedan startade Robert Hindorff Stockholms TakEntreprenad med eget plåtslageri. Sedan dess har företaget haft fullt upp och nu tar han nästa steg i utvecklingen.
Den mångfacetterade framgångssagan
Den mångfacetterade framgångssagan
Som fem företag i ett. Det är affärsidén för Nissis Professionella Tjänster – företaget som erbjuder transporter, städning, logistik, bygg och måleri. Allt under samma tak, med kundnöjdheten i fokus.