”Vi fick hjälp att nå vår önskade målgrupp”
Från att ha arbetat med sälj och marknadsföring i 25 år bytte Tommy Hallberg
bana och startade sitt eget företag inom trädgårds- och anläggningsskötsel.
– Det är roligare att göra kunderna nöjda i den här branschen, säger han.
Efter en helomvändning i livet kom den före detta säljaren Tommy Hallberg i kontakt med trädgårdsbranschen. Han märkte snabbt att han blev positivt överraskad av både produkterna och kunderna, och när han senare ställdes inför ett vägskäl valde han att satsa på något helt nytt och startade eget inom branschen.
– Det första året samarbetade jag med två andra företag, men när de verksamheterna lades ner 2014 valde jag att fortsätta på egen hand och skapa mitt eget rykte, berättar Tommy.
I dag har han fem helårsanställda och under högsäsongen är de totalt 18. Hortum
Anläggning & Trädgårdsskötsel, som företaget heter, verkar främst i Stockholms norra
orter – Danderyd, Lidingö, Solna och Täby. Här finns många av Tommys kunder från den
tid då han samarbetade med de andra företagen, och han har identifierat dessa områden
som speciellt köpstarka inom hans tjänsteerbjudande.
– Från början hade vi ungefär 5 procent avtalskunder och 95 procent strökunder. Jag har
hela tiden försökt styra detta till att bli en större andel avtalskunder, som till exempel
bostadsrättsföreningar. Men det är en kundgrupp som har varit svår att nå.
2015 kom han av en slump i kontakt med Offerta. Säljaren hade egentligen ringt till
Tommys fru för att erbjuda ett avtal, men hon rekommenderade istället Tommy att
ansluta sig.
– Det visade sig att Offerta var ett väldigt effektivt verktyg för oss, framför allt eftersom
den kundgruppen som vi är attraherade av är ständigt återkommande på sajten, och
därav mycket lättare att komma i kontakt med än om vi hade försökt på egen hand.
Sedan Tommy anslöt företaget har de fått ett mycket jämnare orderflöde, berättar han. Men han menar också att det är farligt att stirra sig blind på den summa som varje enskilt uppdrag ger.
– Man ska inte räkna krona för krona och se till hur mycket en order är värd i förhållande till hur mycket det kostade att få den. Jobb föder jobb. Gör du ett bra jobb så kommer kunderna anlita dig igen och rekommenderar dig vidare. Jag har många uppdrag från Offerta som har lett till mycket mer tack vare att jag har kommit i kontakt med ännu fler kunder. Skulle jag gissa så har Offerta hjälpt oss med 25 - 30 procent av vår organiska tillväxt.

”Nu har jag råd att resa mer”
För Antonio Grasso är arbetet säsongsbetonat, vilket innebär att han vintertid oftast får mycket fritid. Då passar han gärna på att resa, och nu har han äntligen råd att utforska ännu mer av världen.

”Vi tänkte: Det här kan vi göra bättre”
När Juha Tiesmäki startade företag inom städbranschen i början av 2000-talet faxade han potentiella kunder. I dag får BF Flytt & Städ in 70 procent av jobben via Offerta.
