”Antalet jobb ökade för oss väldigt drastiskt på kort tid”

”Antalet jobb ökade för oss väldigt drastiskt”

Said och Lisette jobbar båda på Finemang städ och flytt, företaget startade de 2015 efter en semester med drömmar om att starta eget. Beslutet föll på en kombinerad städ-och flyttfirma.

Svårigheterna med att vara egenföretagare kände de av direkt och båda fick brottas med känslan av att inte veta var de skulle börja och hur det skulle få in kunder.
– Den största rädslan var att det inte skulle gå, man har läst så mycket och fått höra att “oj oj det är farligt att starta eget ifall man går i konkurs.” Det var en helt ny värld för mig och för oss, vi fick lära oss allting från grunden, säger Lisette.

Den stora förändringen kom när de gick med i Offerta. Det gick fort för dem att komma igång med tjänsten och det dröjde inte länge innan de vunnit sitt första uppdrag.
– När vi gick med i Offerta ökade antalet jobb för oss väldigt drastiskt på kort tid, vi fyllde väldigt många fler dagar än innan, säger Lisette
– Vi har fått massor med kunder, till och med så pass att vi vid vissa tillfällen har fått tacka nej. Innan vi gick med i Offerta kunde det vara svårt att fylla hela månaden med jobb. Tidigare fyllde vi kanske 50% av tiden med jobb, nu är det kanske 90%, så det har nästan fördubblats, fyller Said i.

Företaget har valt att specialisera sig på både flytt- och städtjänster och är ett alltiallo-företag. De hjälper till med flertalet hushållsnära tjänster där alltifrån fönsterputsning till packhjälp och bortforsling av större möbler kan bli aktuellt.Det var efter att själva ha hört talas om Offerta som Said och Lisette bokade in ett möte för att se hur de kunde få hjälp som företagare.
– Att man vågar chansa och prova ett par månader är viktigt, det är hjälp för alla företagare, inte bara småföretagare, säger Said.

Att många företagare inte tänker långsiktigt och kanske är rädda för att våga satsa på något nytt tror Said kan vara anledningar till att företag inte söker sig till Offerta.
– Att man har jobb inte bara den här veckan utan en, två, tre månader framåt är viktigt, och att kunderna går in och skriver om ens företag, det är jätteviktigt för oss. Den tjänsten finns hos Offerta, att kunderna kan logga in och skriva om den utförda tjänsten. Sen har vi vår kontaktperson som hör av sig och frågar hur det går och hjälper till, det är väldig bra, berättar Said.

Förändringen har också skett inom företaget och nu ser de till att skapa en mer personlig kontakt med kunderna istället för att hålla sig bakom en datorskärm. Något som visat sig vara ett framgångskoncept enligt Lisette.
– Nu kommer vi ut och träffar kunderna på ett helt annat sätt och kan visa vilka vi är. Jag tror att vi erbjuder någonting som många letar efter, vi är väldigt raka och ärliga i vad vi gör och vad vi erbjuder, vad det kostar och vad man får. Genom Offerta får vi chansen att visa det för kunderna så att de känner sig trygga att välja oss, berättar Lisette.

När de inte jobbar ser både Said och Lisette till att umgås så mycket som möjligt med familj och vänner. Och Said ägnar sig gärna åt träning om han inte får den på jobbet.
– Det är mycket träning på jobbet, ibland jättemycket, speciellt när det inte finns hiss och man får springa tre våningar upp och ner, det är bra träning faktiskt. Det kanske låter tufft men det är ganska roligt att jobba med just flytt och tänka idag behöver jag inte träna, säger Said och skrattar.


Fotograf Evan Pantiel
”Nu har jag råd att resa mer”
”Nu har jag råd att resa mer”
För Antonio Grasso är arbetet säsongsbetonat, vilket innebär att han vintertid oftast får mycket fritid. Då passar han gärna på att resa, och nu har han äntligen råd att utforska ännu mer av världen.
”Offertas starka varumärke är på allas läppar”
”Offertas starka varumärke är på allas läppar”
Offertas app är ett oumbärligt verktyg som genererar massor av jobb”, säger Magnus Nordahl, ägare till målerifirman Colorpro.
”Offerta gör reklam för sig själva i rätt kanaler”
”Offerta gör reklam för sig själva i rätt kanaler”
Hos Offerta blir vi sedda, istället för att bara bli ett nummer i ett kundregister, berättar Kaj Persson, vd för städfirman Traditionell Städ Tjänst.