Guide

Tips för en lyckad BRF-upphandling

2023-10-23

Husfasad med träd och sol i bakgrunden

Att göra en upphandling i din bostadsrättsförening kan verka komplicerat och skrämmande till en början, men du kan förbättra dina resultat genom att följa ett par grundläggande principer.

Om du letar efter metoder och information för att göra en lyckad upphandling i din bostadsrättsförening så är listan som följer här nedanför en bra start:

illustration-list-check

Skapa en tydlig offertförfrågan

Det är alltid väl spenderad tid att göra en fullständig och utförlig beskrivning av arbetet som ska utföras i din förfrågan. Lämnar du in en detaljerad beskrivning av arbetet som ska utföras så får ni också ett mer detaljerat svar tillbaka från företagen som ni potentiellt vill anlita.

illustration-list-check

Var noggrann med skriftliga avtal

Det kan framstå som självklart men först och främst måste ni se till att skriva giltiga avtal på arbetet som ska utföras och därefter även att avtalen väl uttrycker vad bostadsrättsföreningen och entreprenören  kommit överens om. Detta är extra viktigt eftersom din bostadsrättsförening precis som entreprenören också är en näringsidkare rent juridiskt. Till din hjälp så finns det standardavtal online som täcker en mängd olika behov, dessa kan användas som en grund.

illustration-list-check

Ta in flera offerter

Det finns inget bestämt minimum på hur många offerter du bör ta in på ett arbete. En vanlig rekommendation är man tar in åtminstone tre. Beroende på arbetet som ska utföras kan det vara klokt att ta in fler. På så sätt ser du vad marknaden har att erbjuda och du får dessutom en marknadsmässig och rättvis prisbild.

illustration-list-check

Ge medlemmarna information

Du bör inte som en av de styrande i en bostadsrättsförening glömma bort hur ekonomiskt och känslomässigt investerade många av de boende är i de frågor som du och andra i styrelsen beslutar om. Detta är upphandlingar som har en direkt inverkan på deras liv både positivt i det långa loppet, men ibland även negativt på kort sikt och det är då extra viktigt att vara ute i god tid med tydlig information om vad som ska göras och även motiveringen om varför.

illustration-list-check

Hitta en enkel metod för att nå ut till företagare

Med alla styrelsens övriga uppdrag finns det sällan tid över för att ringa eller mejla runt till en massa företag med detaljerade förfrågningar för att få offerter. Därför finns Offerta. Det arbete som tidigare gav magont går nu på ett par minuter. Vi ger er möjligheten att lägga upp en förfrågan på vår hemsida där kontrollerade företag får möjlighet att besvara er förfrågan. Maximalt sex stycken företag kan svara på en och samma förfrågan.

Är du redo att se vad marknaden har att erbjuda er? Lägg ut er uppdrag här. Önskar ni hellre göra det på telefon når ni vår kundservice på 010-33 020 11

Så fungerar Offerta

Beskriv uppdraget

Upp till 6 företag hör av sig

Jämför och välj